خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تفسیر و روشهای مختلف آن علما و دانشمندان اسلام از آغاز تا به حال روشها و شیوههای مختلفی را در تفسیر قرآن مجید اعمال میکردند و ما در این مقال مختصر به آن روشها و شیوهها به صورت گذرا اشاره میکنیم تا به بیان مقصود اصلی که غور و بررسی آیات محکم و متشابه است برسیم.
ب. ظهور علمای متصوفه و عرفا در جامعه اسلامی این عده از علما و دانشمندان مسلمان با هرگونه استدلال عقلانی و فلسفی مخالف بودند و به اصطلاح پای استدلال عقلانی و فلسفی مخالف بودند و به اصطلاح پای استدلالیان را چوبین و بس بیتمکین میدانستند و آیات قرآنی را(توجیه و تاویل)باطنی میکردند و از حدیث نبوی(ص) (ان للقرآن ظهرا و بطنا لبطنه بطنا الی سبعة ابطن او سبعین بطنا) یعنی قرآن ظاهری و باطنی دارد و باطن آن باطنی دارد تا هفت و یا هفتاد بطن؛سوء استفاده و معنای ظاهری آیات را حمل بر معنای باطنی میکردند،مثلا آیه مبارکه (قال فخدا اربعة من الطیر فصرهن الیک ثم اجعل علی کل حیل منهن جزا ثم ادعهن یا تینک سعیا) یعنی فرمود:چهار پرنده(مرغ)را برگیر و گوشت آنها را در نزد خود به هم بیامیز و آنگاه بر سر کوهی،قسمتی از آن را بگذار و سپس آنها را فراخوان تا شتابان به نزد تو آیند.
ت. ظهور علمای اهل(حدیث):این عده از علمای اسلامی مانند احمد بن حنبل که به شدت و به صورت افراطی به ظواهر الفاظ(کتاب و سنت)متوسل میشدند و از هرگونه استدلال عقلانی و فلسفی در تفسیر آیات قرآن مجید ابا و اکراه داشتند آیاتی ار که در ظاهر جسمانی بودن خدا را میرسانند مثل «الحمن علی العرش استوی» (طه 5)و الی ریها ناظرة برداشت نادرست کرده و میگفتند:خدا بر کرسی قرار دارد و در روز قیامت با چشم سر دیده میشود."