خلاصه ماشینی:
"او بر آن بود که انجیل مرقس کهنترین روایت نیست،بلکه تمام منابع نوشتاری کتاب مقدس مجموعههایی هستند ترکیب یافته از فرازهای کوتاه و متعددی که تعداد آنها مشخص نیست و هریک از آنها به نوبه خود مستقل از دیگر روایاتاند،که چندی بعد به جهت خواستهایی عقیدتی و برای برآوردن نیازهای مسیحیان نخستین در یک جا گردآوری شدند.
بولتمان ساختار صوری دیبلیوس را نمیپذیرد،بلکه گسست متون و تقسیم آنها به تکروایتهایی نخستین و بررسی تشابه میان تکروایتهای همانند در محیطهای مجاور و توجه به تاریخ هریک از این فقرات و اهتمام به انگیزشهایی که در پس تکوین و ظهور این روایات قرار دارند را بیشتر میپسندند.
مکتب نقد صورت را میتوان از سه بعد بررسی کرد: الف:یکی از موارد مورد توجه در این مکتب، بررسی صورتهای ادبی گوناگونی است که گفتهها و افعال حضرت عیسی(ع)در آن قالبها از میراث شفاهی به میراث مدون گذر کردند؛اینکه این میراث چگونه در آغاز در قالب صورتهای ادبی نزدیک به صورتهای موجود در ادبیات کهن یونانی،عبرانی و شرقی کهن شکل گرفت و اینکه تکروایتهای کوچک چگونه پدید آمدند و با چه نسبتی در پایان به اناجیل تبدیل شدند.
بولتمان در مورد این روایات سه احتمال میدهد: نخست اینکه برخی از این صورتها را خود عیسی در اناجیل متقابل صورتبندی کرده،دوم اینکه برخی از فضای آن عصر سوءاستفاده کردهاند و سوم اینکه کلیسای نخستین،این روایتها را با استفاده از منابعی که در ادبیات یهود داشتهاند، به عیسی نسبت دادهاند."