Skip to main content
فهرست مقالات

گنجینه: قراء سبعه

(3 صفحه - از 40 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : قراء سبعه ،قرائت ،قرآن ،ورش ،راویان قرائت ابی عمرو ،راویان قرائت ابی ،راویان قرائت ابن کثیر ،نافع ،قرائات ،کسائی ،راویان قرائت ،بن ابی نعیم ،حفص ،مدینه ،راویان قرائت نافع ،ابو بکر ،قرائت عاصم ،حمزه ،عبد الله نافع ،کوفی ،ابو عبد الله ،بن عبد ،ابی نعیم مدنی ،راویان قرائت حمزه ،بن عمرو بن عبد ،بن ابی ،راویان قرائت کسایی ،عاصم ،بن حمزه بن عبد ،حفص بن عمر بن عبد

خلاصه ماشینی:

"از مالک ابن انس سؤال کردند:حتی قرائت نافع؟در پاسخ گفت: آری» نظر عده‌ای از دانشمندان بر این است که نافع ابن ابی نعیم از لحاظ موثق بودن در حدیث غیرقابل اعتماد است. راویان قرائت ابن کثیر راویان قرائت ابن کثیر،عبارت هستند از:بزی،قنبل،اسماعیل بن‌ عبد الله قسطنطنین،از این میان بزی و قنبل قرائات ابن کثیر را با واسطه‌هایی از اصحاب او نقل کرده‌اند و از شهرت بیشتری برخوردار می‌باشند. 51 راویان قرائت حمزه عده زیادی از قراء،قرائت حمزه را با واسطه یا بی‌واسطه نقل کرده‌اند که عبارتند از:ابراهیم بن اسحاق،ابراهیم بن ادهم،سلیم بن عیسی، سفیان شوری،شریک بن عبد الله،شعیب بن حرب،زکریا بن یحیی،علی‌ بن صالح،یحیی بن مبارک،خالد بن یزید،خلفا بن هشام،خلاد بن خالد،از این میان خلف و خلاد معروف هستند که به وسیله سلیم بن عیسی قرائت‌ او را روایت کرده‌اند. ولی از این میان 2 نفر به نام حفص و ابو بکر بن عیاش از شهرت خاصی برخوردارند در اتقان سیوطی آمده است که این دو قرائات‌ عاصم را بدون واسطه از خود وی روایت کرده‌اند. در کتاب البیان خویی آمده است که ابن جزری در«الموضوعات»از عبد الرحمن بن مهدوی نقل می‌کند که گفت:سوگند به خداوند،روایت از او جایز نیست،چنان‌که ساجی می‌گوید:حفص حدیث را از کسی گرفت‌ که نمی‌تواند مورد قبول باشد. آیت الله خویی در کتاب البیان نقل می‌کند که در اسناد قرائت‌ ابن عامر نه قول دیده می‌شود که صحیح‌ترین قول این است که وی،قرآن‌ را بر منیرة بن شهاب قرائت کرده است."

صفحه:
از 40 تا 42