خلاصه ماشینی:
"آنچه به عنوان تاریخ تئاتر عروسکی داریم، بیشتر در دل اجتماعات و آیینهای شرق است و یا بصورت فعالیتهای سبک و سطحی نمایش در معابد اروپا و سایر کشورهاست و در نهایت مثل«پانچ و جودی»-که البته این یکی سبک و سطحی نیست-اما اقبال نمایش عروسکی در واقع از مرحلهای آغاز میشود که انسانهائی چون«ویتوریو پودرکا»توجه خاص به نمایش عروسکی نشان میدهد،ایشان در واقع جزء پیشقراولان تئاتر عروسکی است که با توسعهء فنی و تکنیکی نمایش عروسکی نخی آنرا از جهشهای بینظم اتفاقی به مرحلهء عالی باله عروسکی میرساند.
بهرحال با مددگیری از عروسک دیو در ذهن فرنگ عوام ما موجودیست که در واقع کوتاه و بلند میشود و ما در طراحی این نکته را در نظر گرفتیم و دیو ما در یک لحظه آنقدر کوتاه میشود که جای شاخهایش دیده نمیشود و در لحظهای آنقدر بلند میشود که تمامی صحنهی ما را با دستهای بزرگش در برمیگیرد و بنابراین،نکتهای را عرض کنم اینکه باز در طراحی صحنه،طراحی عروسک «سفر سبز در سبز»نهایت توجه شده و در واقع بسیاری از سدها شکسته شده،منتها عروسکهای ما یک متر و بیست سانت ارتفاع دارند.
شما از معدود کسانی هستید که در کارهایتان سعی دارید از فرهنگ ایرانی بهره بگیرید،برای رسیدن به هنر عروسکی منطبق با هویت ملی و ایرانی چگونه میتوان به نتایجی رسید؟ غریبپور:این غلط محض است که بعضیها تصور میکنند برای رسیدن به هنر جهانی باید جهانی کار کرد و جهانی فکر کرد.
در حالیکه بکت و یونسکو انسانهای معاصر و راستین جامعهء خود بودند آیا افسانهها و حکایات ایرانی قابلیت عروسکی شدن را دارند؟ غریبپور،ما گنجینهای داریم که به هیچوجه نمیشود گفت از آن بهرهبرداری شده یعنی آنقدر بکر است که گاه آدم از عظمت آن به خوف میافتد،و صددرصد برای تئاتر عروسکی قابلیت دارند."