خلاصه ماشینی:
"یک وقت صحبت از عکاسی سینماست،مقولهء سینما بسیار نزدیک به عکاسی است و اساسا هر لحظه از فیلم یک کادر عکاسی است و عکاسی حد اقل میتواند یکی از لحظات را انتخاب کند،اما در تئاتر با مقولهای سروکار داریم که اساسا برای تصویر بمفهوم عکاسی ساخته نشده عکاسی باید با انتخاب و تکنیک خود از آن عکاسی استخراج کند که علاوه بر حفظ ضوابط عکاسی،مفهوم صحنه و یا پیس را داشته باشد.
البته مسلم است که در اینجا عکاس نمیتواند بدون در نظر داشتن داستان و حال و هوای تئاتر عکاسی کند،یعنی تئاتر را به گونهای عکاسی کند که عکسها ارتباطی با صحنه(از لحاظ مفهومی) برقرار نسازند،به اعتباری دیگر عکاسی تئاتر میتواند چنین معنا شود،گزینش لحظات ناب و اوج داستانی تئاتر تحت زوایا و نوع برخوردی که دیگران کمتر آنرا کشف میکنند.
البته ذکر این نکته ضروری است که عکاس باید تکلیف خود را روشن سازد که آیا قصد عکاسی از تئاتر را در شرایط و انتخاب زاویه دیدی که بینندگان تئاتر میبینند دارد؟یا کاری به بیننده نداشته بلکه از نگاه و دید ماجرای تئاتر عکسبرداری خود را انجام میدهد؟که بهر حال زوایای دید و مواد و ابزار را انتخابی او نمیتواند بیتاثیر از این مقولات باشد.
آقایی-البته در لابلای جواب سئوال اول به گوشههایی از معیار انتخاب عکسها اشاره شد،اما مسئلهای که لازم است اضافه کنم آن است که عکس خوب تئاتر فقط حاصل تلاش عکاس نیست اگر عکاس مهارت کافی را داشته باشد اما دکور، نور و بازی هنرپیشه و نحوه تریب آنها در صحنه مناسب نباشد."