Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی نمادها و اشکال عزاداری در ایران: پاسداری از فرهنگ عاشورا

(4 صفحه - از 28 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ عاشورا ،تعزیه ،درفش ،ایران ،بیرق ،عزاداری ،شیعیان ،سقاخانه‌ها ،کربلا ،بیرق فرمانده‌ی و بیرق‌های قبیله ،اسلام ،شیعه ،اشکال عزاداری در ایران ،قیام ،بنی‌عباس ،مردم ،علویان ،محلات ،بنی‌امیه ،خلفاء بنی‌امیه و بنی‌عباس ،ظلم ،ارزیابی نمادها و اشکال عزاداری ،زمان قیام امام حسین ،ایران پاسداری از فرهنگ عاشورا ،دست سپاهیان اسلام کشور ایران ،تکایا ،زمان خلافت حضرت علی ،رسول خدا ،قیام حماسه‌آفرین امام حسین ،حضرت علی ( ع )

خلاصه ماشینی:

"پس از ظهور اسلام و پیروزی‌های برق‌آسای نظامی و فرهنگی‌ پیروان دین حضرت محمد(ص)بر کشورهایی مانند ایران و روم،رسول‌ خدا(ص)فرمان داد تا مسلمین بر لواهای خود کلمه«لا اله الا الله»را نقش کنند که در زمان خلفای راشدین کلمهء«محمد رسول الله»نیز بر آن‌ اضافه شد،اما هنوز یکصد سال از ظهور اسلام سپری نشده بود که خلفای‌ بنی امیه و بنی عباس به تقلید از درفش کاویان و درفش‌هایی که از سپاهیان روم به غنیمت گرفته بودند،درفش‌های خود را مزین به‌ سنگ‌های قیمتی کردند و بیرق‌های خود را به رنگ‌های الوان آراستند، و بر کلمهء لا اله الا الله و محمد رسول الله تصویر شمشیر و ماه را نیز افزودند. از سوی دیگر علویان از جور خلفا و حکام آن‌ها،در اطراف متصرفات‌ اسلامی متفرق شدند تا جان خود و خانوادهء خود را از مرگ نجات دهند و امن‌ترین مکان برای آن آقازادگان مظلوم کشور ایران بود،در نتیجه روز به روز بر تعداد شیعیان افزوده می‌شد،و مردم ایران به دلیل محبت به‌ خاندان علی(ع)برای واقعهء عاشورا اهمیتی خاص قائل بودند و سرانجام نیز قدرت شیطانی بنی امیه به دست ایرانیان به سرداری‌ «ابو مسلم خراسانی»منقرض و به دست بنی عباس-که ایرانیان تصور می‌کردند آن‌ها به دلیل وابستگی به رسول خدا(ص)و علویان،چون‌ بنی امیه ظلم را پیشهء خود نخواهد کرد-سپردند."

صفحه:
از 28 تا 31