Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر ملاصدرا با تمام تفسیرهایی که تا زمان وی شده فرق دارد

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 28 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : ملاصدرا، تفاسیر ملاصدرا، تفسیر، تاویل، عرفان، تفسیر قرآن، کلام، شیوه ملاصدرا شیوه تاویلی، معنا، شهود

خلاصه ماشینی:

"دیگر این‌که:شیوه ملاصدرا شیوه تاویلی است و تقریبا نظر اکثر مفسران اهل‌ سنت و جماعت را رد می‌کند و نظر بکر و جدید خود را می‌آورد چنان‌که در بسیاری از موارد،نظر صاحب کشاف را نقل و بعد رد می‌کند،نظریه امام فخر رازی را نقل و رد می‌کند و همچنین نظریات سایر مفسران را به همین ترتیب‌ نقل و رد می‌کند و در بسیاری از جاها به این مفسران که فقط ظواهر کلمات‌ را در تفسیر در نظر گرفته و هیچ وقت نخواسته‌اند دنبال تاویل آیات بروند، حمله می‌کند. اما آنچه به نظر من محقق و مسلم است‌ این است که ملاصدرا به تناسب و اقتضای هر بحث،با نگاهی متفاوت سراغ‌ آن رفته مثلا هرجا که عرفان لازم بوده دنبال عرفان رفته همان‌گونه که بسیار دیده‌ایم از بایزید بسطامی،ابو سعید ابو الخیر،شیخ ابو الحسن خرقانی نقل‌ می‌کند و حتی در کتاب تفسیرش،مثنویات و رباعیاتی هم سروده که همان‌ مضامین را تایید می‌کند،اما در مورد قرآن همه جا این‌طور نیست یعنی این‌ طور نیست که همه جا فقط همین روش را داشته باشد. اینها را مورد حمله قرار می‌دهد و باز برای تایید نظر خودش که می‌گوید این علما همان فقهایی هستند که هوای نفس و حب جاه بر آنها غالب است‌ مثالی از کتاب فتوحات شیخ عارف محی الدین عربی می‌آورد که می‌گوید:«ما در عالم سیر و سلوک جماعی دیده‌ایم از فقها و قضات که اینها همه بر شوون‌ دنیوی بودند»یعنی طالب مقام و قدرت بوده‌اند و نزد سلطان رفت و آمد می‌کردند و در همان‌جا به حدیثی از پیامبر(ص)استناد می‌کند که:«هیچ‌ معبودی در روی زمین به اندازه هوای نفس پرستیده نشد»."

صفحه:
از 28 تا 30