Skip to main content
فهرست مقالات

هویت سازی اجتماعی از راه بادزدایی گشتاری

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 33 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : باد ،جن ،روح ،تسخیر ،اجتماعی ،جادو پزشکان مخصوص تسخیر ارواح ،هویت ،اهل هوا ،بیمار ،درمانی ،تسخیر روح ،ماما ،کیش ،بادزدگان ،زنان ،دیو ،گروه اجتماعی بادزدگان ،جادو پزشکان ،ایران ،تن شخص بادزده ،تسخیر باد ،کیش بادانگاری و گروه اجتماعی ،اسلامی ،ساعدی ،باد زار ،هویت‌سازی اجتماعی ،روش درمانی گشتاری ،پیوند ،راه بادزدایی گشتاری ،ماماهای درمان‌گر اهل هوای ایران

در جامعه های ایرانی و اسلامی برخی از بادها را همچون روح و جن می پندارند و باور دارند که این بادها با وارد شدن به تن آدمیزادگان، آن ها را تسخیر می کنند و به فرمان خود در می آورند. این بادها یا جن-بادها را به دو دسته، بادهای زیانکار و بادهای بی زبان تقسیم می کنند. وقتی یک دیو- باد یا جن- باد کسی را می زند،یعنی به درونش می رود و تسخیر و هوایی اش می کند،برای رام کردن و تسخیر دیو- باد و یا بیرون کردن دیو یا جن از تن شخص بادزده یا جن زده (شخص مسخر باد) جادو پزشکان مخصوص تسخیر ارواح از دو روش درمانی پایا و گشتاری استفاده می کنند.در روش درمانی پایا،شخص بیمار کاملا بهبود می یابد و با وضعیت دوره پیش از باد زدگی به گروه اجتماعی خود در جامعه باز می گردد. در روش درمانی گشتاری، دیو- باد یا جن- باد از درون شخص باد زده بیرون نمی رود و بر او همچون مرکبی سوار می شود و با استحاله شخصیت مرکب خود، هویت اجتماعی تازه ای از او می سازد. از آن پس شخص آمیخته با جن- باد به کیش بادانگاری و گروه اجتماعی بادزدگان یا اهل هوا می پیوندد و زندگی نوینی را با اعضای گروه آغاز می کند.

خلاصه ماشینی:

"33-43 هویت‌سازی اجتماعی از راه بادزدایی گشتاری علی بلوکباشی* چکیده در جامعه‌های ایرانی و اسلامی برخی از بادها را همچون روح و جن می‌پندارند و باور دارند که این‌ بادها با وارد شدن به تن آدمیزادگان،آن‌ها را تسخیر می‌کنند و به فرمان خود درمی‌آورند. انواع بادها و نظام تسخیر باد این ارواح یا جن-بادها و نظام تسخیر روح یا جن‌زدگی در فرهنگ جامعه‌های مسلمان جهان‌ با نام‌های گوناگون«بوری»4در نیجریه،طرابلس و در میان اقوام هوسا5زبان غرب افریقا، «آموک»6در مالایا(58:1975 Cherulli 1987:1217,Lewis )،فیلیپین و افریقا(ساعدی، 1355:37)،«سار»در سودان،«زار»در حبشه(اتیوپی)و زار و«زیران»(صورت جمع زار)در عمان( Lewis:ibid79;Cherulli )و باد و جن-باد در ایران شناخته شده و مشهور است. امروزه،در آبادی‌های سواحل و جزایر خلیج فارس و بلوچستان مزارها و قدمگاه‌هایی اختصاص به این مشایخ دارند که زیارتگاه مریدان و دردمندان‌ و بیماران گرفتار باد،یا بادزدگان‌اند(ریاحی،1356:27؛ساعدی،1355:80)هریک از بادهای مشایخ با یکی از گروه‌های اجتماعی جامعه سروکار دارد و آن‌ها را می‌گیرد و بیمار می‌کند. در بیشتر سرزمین‌های اسلامی نیز،روح-بادها(انواع بادهای زار و بوری)در میان‌ قشرهای طبقات پایین اجتماعی عمل می‌کنند،مثلا،در سودان پدیدهء جن‌زدگی و تسخیر جن‌ اکثرا در میان گروه‌های حاشیه‌نشین شهرها،مانند مسلمانان غیرسودانی و بازماندگان بردگان‌ رواج دارد. جادو-پزشکان یا بابا و ماماها مانند شمن‌ها در کیش شمنی‌15کارشان میانجیگری روح‌16 و برقرار کردن ارتباط میان ارواح و انسان‌ها،کنترل و تسخیر ارواح است(296:1969 Firth ) جادو پزشکان در مراسم ویژه‌ای با جمعی از مردان و زنان بادزده با کوبیدن طبل و دهل و نواختن ساز و خواندن اشعار و اورادی خاص و تکرار برخی کلمات مخصوص و بازی و رقص تنی چند از بادزدگان،روح را احضار و تسخیر می‌کنند و به فرمان درمی‌آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.