Skip to main content
فهرست مقالات

روشنایی در دسترس: تأملاتی انسان شناختی بر موضوعاتی فلسفی

نویسنده:

ISC (2 صفحه - از 189 تا 190)

کلید واژه های ماشینی : ابنا بشر خاستگاهی یکسان، گیرتس، تأملاتی انسان‌شناختی بر موضوعاتی، مسیحیت وجه غالب فرهنگ غرب، جهان، روش، موضوع‌هایی فلسفی، زمان روش علمی در غرب، حقوق جهانی بشر، انسان‌شناسی، طول عصر روشنگری غیر دینی، باور، ماهیت انسانی و حقوق جهانی، آغاز مسیحیت وجه غالب فرهنگ، رویکردی انسان‌شناختی به موضوعات، انسان‌شناسی فرهنگی، رویکردی، یکسان، ابزارهای فرهنگ غرب، فرهنگ‌گرایی تأثیر به‌سزایی بر فرهنگ، کتاب گیرتس، جهان روایی از ابتدای اندیشه، کتاب، پیشگاه خداوند یکسان، یکسانی ماهیت انسانی، جهان‌روایی غرب، انسان‌شناسی تفسیری، جهان‌روایی روشنگری، موضوع واحد کلیت زندگی انسان، چند فرهنگ‌گرایی

جهان روایی از ابتدای اندیشه کلاسیک و آغاز مسیحیت وجه غالب فرهنگ غرب بوده است. این قاعده کلی در قالب پنداره وحدت و یگانگی نوع بشر، باور به اینکه تمام ابنا بشر خاستگاهی یکسان دارند و در پیشگاه خداوند یکسان هستند، بیان شده است. این پنداره مسیحی در طول عصر روشنگری غیر دینی شد و مفاهیم مربوط به یکسانی ماهیت انسانی و حقوق جهانی بشر از دل آن بیرون آمد. در همین زمان روش علمی در غرب به وجود آمد تا این انگاره را در نزد کاربران خود به وجود آورد که کلید راهیابی به دانش و شناختی جهان شمول را دریافته اند. به بیان دیگر قاعده جهان روایی یکی از قدرتمندترین ابزارهای فرهنگ غرب بوده و مفهومی است که در کانون خود باروری و توسعه تمدن غرب بوده است ...

خلاصه ماشینی: "چند فرهنگ‌گرایی تأثیر به‌سزایی بر فرهنگ بسیاری از کشورهای‌ پیشرفتهء غرب داشته و اگرچه قرائت‌های‌ گوناگونی از آن ارائه شده اما بیشتر این‌ قرائت‌ها بر این پایه استوار بوده که تمام‌ فرهنگ‌ها برطبق معیار خود و با ملاک خود اصیل و معتبر هستند و هیچ فرهنگی حق ندارد که باورها و ارزش‌های خود را بر دیگری‌ تحمیل کند. بر این پایه است که برنامهء سنتی‌ جهان‌روایی غرب را نمی‌توان همچنان پی‌ گرفت چرا که جهان‌روایی روشنگری در این‌ حالت به‌صورت یک فرض متکبرانه درمی‌آید و مسیحیت نیز دیگر چیزی جز دینی در میان‌ دین‌های دیگر و با اعتباری یکسان نخواهد بود. گیرتس را دیر زمانی است که به عنوان پیش‌کسوت‌ انسان‌شناسی فرهنگی می‌شناسند،وی که ابتدا به تحصیل فلسفه پرداخته بود پس از مدت‌ کوتاهی به انسان‌شناسی روی آورد چرا که‌ می‌خواست‌"پیش از آنکه به لحاظ مفهومی به‌ نقش عقاید در رفتار،معنی معانی،داوری‌ قضاوت‌ها"،بپردازد"این کار را به شکلی‌ عملی و تجربی‌"پی بگیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.