Skip to main content
فهرست مقالات

زبان و فرهنگ ناشنوایان تهرانی

نویسنده: ؛ ؛

پاييز و زمستان 1381 - شماره 2 (34 صفحه - از 13 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : شنوا ،فرهنگ ناشنوایان ،زبان و فرهنگ ناشنوایان ،زبان اشاره ،کودک ناشنوا با والدین ،زبان و فرهنگ ،کودک ناشنوا ،اجتماع ناشنوایان ،فرهنگی ناشنوایان ،شوخی‌های ،فرهنگ شنوایان ،فرهنگ شنوایان و ناشنوایان ،خاص ناشنوایان ،اشاره ،ناشنوایان مورد مطالعه ،والدین ناشنوا ،فرد ناشنوا ،شوخی‌های غیر زبانی ،ناشنوایان فرهنگی ،ازدواج با شنوایان ،اسامی اشاره ،خاص فرهنگ ناشنوایان ،والدین شنوا ،شوخی‌های ناشنوایان ،عناصر فرهنگی شنوا ،شوخی‌های زبانی ،استفاده از زبان اشاره ،شنوای والدین ،ناشنوایان و شنوایان ،اشاره و فرهنگ ناشنوایان

مطالعات سنتی درباره ناشنوایان، بیشتر به ابعاد جسمانی و گاه روانی و آموزشی این پدیده توجه داشته‌اند. آگاهی از پیوستگی ابعاد جسمانی، روانی و ... جنبه های فرهنگی ناشنوایی موجب شده تا در دو سه دهه اخیر، برخی از پژوهندگان برای دستیابی به نتایجی دقیق تر، عمیق تر و راه حل هایی مناسب تر، به مطالعه فرهنگ این گروه روی آورند و بر برخی ویژگی های فرهنگی خاص ناشنوایان تاکید کنند. ناشنوایی با مسدود کردن یکی از مهم ترین راه های ارتباطی و شناختی، موجب می شود که برخی از افراد از شیوه متفاوتی برای ارتباط بهره گیرند. این تفاوت مسیر شناختی و ارتباطی،تفاوتی را در رابطه معمول زبان و فرهنگ به وجود می آورد. بدین معنی که زبان به عنوان یک جزء، بر فرهنگ به عنوان یک کل، اثر گذاشته تا آنجا که می توان آن را یکی از مهم ترین عوامل شکل گیری فرهنگ ناشنوایان به شمار آورد. در این مقاله، فرهنگ ناشنوایان از دیدگاه انسان شناختی و در سه محور فرهنگ مادی،فرهنگ غیرمادی، بخش سازمان یافته فرهنگ و تأثیر زبان و شیوه ارتباطی خاص بر این عناصر مورد بررسی قرار می گیرد

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.