Skip to main content
فهرست مقالات

فضای سیبرنتیک به مثابه فضای شهری در تهران

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 89 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : فضای سیبرنتیک، اینترنت، اجتماعی، فضای شهری، ارتباط، روابط اجتماعی در فضای سیبرنتیک، برقراری ارتباط در فضای سیبرنتیک، کاربران اینترنت در شهر تهران، تعامل، امکان، مجازی، فضای سیبرنتیک و فضای شهری، ایجاد ارتباط در فضای سیبرنتیک، فضای اجتماعی، فضای واقعی، انسان‌شناسی فضای مجازی اینترنت، تولید فضا، شهر تهران، روابط، امکان ارتباط در فضای مجازی، فرهنگی، تجارب، مطالعه، رویکرد، کار، زندگی، فضای شهری در تهران، فضای سیبرنتیک امکان استفاده، فضای ذهنی، الوصول بودن امکان ارتباط

ویژگی های ارتباط از طریق رایانه و امکاناتی که شبکه اینترنت برای ایجاد این ارتباطات فراهم می آورد از یک سو و افزایش روز افزون کاربران این شبکه و جذابیت برقراری این نوع ارتباط از سوی دیگر، همگی نشانه های پیدایش صورت بندی جدیدی از تعاملات اجتماعی به شمار می آیند. فضای سیبرنتیک که به واسطه ایجاد این ارتباطات شکل می گیرد، کارکردهایی دارد که به نظر می رسد در برخی از آن ها هم چون ایجاد امکان تماس و رابطه با دیگری با کارکردهای فضای شهری هم پوشانی داشته باشند. روابط بین فردی و ماهیت فرهنگی روابط اجتماعی در فضای سیبرنتیک، عمدتا در قالب مطالعات انسان شناسی سیبرنتیک مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. نظر به توسعه و فراگیر شدن امکان برقراری این گونه جدید ارتباط اجتماعی و بهره گیری روزافزون از آن در نزد کاربران اینترنت در شهرها و به خصوص در شهر تهران، مطالعه و بررسی آن امری ضروری و لازم به نظر می رسد. با توجه به این امر، مقاله حاضر در پی بررسی مولفه ها و پیشینه های فرهنگی- اجتماعی برخی کاربران اینترنت در شهر تهران و مطالعه دلایل روی آوردن آنان به این ارتباط جدید اجتماعی است. در این مقاله تلاش شده است با تکیه بر چارچوب نظری بر گرفته از نظریه شهری لوفبور و مفاهیم همانندنمایی و بازنمود لیوتار و با استفاده از روش های انسان شناسی فضای مجازی اینترنت، فضاهای شهری با توجه به خاستگاه های اجتماعی کاربران مورد تحلیل قرار گیرد. یافته های فضای سیبرنتیک از نظر کاربران اینترنت در شهر تهران به دلیل مناسبی برای فضای شهری در ایجاد و برقراری ارتباط اجتماعی است.عمده ترین دلایل ذکر شده از طرف این کاربران برای انتخاب خود عبارتند از: الف) محدودیت های موجود در فضای واقعی، ب) امکان بروز نظرات و عقایدی که می تواند در فضای واقعی پی آمدهایی در بر داشته باشد، پ) عدم نیاز به برنامه ریزی زمانی وسهل الوصول بودن امکان ارتباط در فضای مجازی، ت) آسان تر بودن یافتن نقاط مشترک و مسایل مورد علاقه در ارتباط های مجازی، ث) عدم نیاز به ایجاد روابط چهره به چهره برای به دست آوردن شناخت های اولیه

خلاصه ماشینی: "در شهر تهران و مطالعهء دلائل روی آوردن آنان به این ارتباط جدید اجتماعی است. یکی از این جنبه‌ها امکان ایجاد ارتباط بین کاربران از طریق اینترنت است. این افراد در زمان مواجهه با یک‌دیگر و ایجاد ارتباط و گفتگو در فضای سیبرنتیک جسم خود را پشت صفحه کلید جا می‌گذارند. فضای سیبرنتیک فضایی جدید برای ارتباط افراد(کاربران رایانه)با یک‌دیگر است در عین‌ عین حال بیان‌کنندهء آن نیز می‌توان باشد که فضای مجازی امکان ارتباط بین افرادی که به‌ مطابق جدول پنج اکثر افراد جامعهء آماری مورد مطالعه شخصا و از محل درآمد شخصی خود هزینهء ارتباط با اینترنت را پرداخت می‌کنند که می‌تواند بیان‌گر اهمیت این ارتباط از نظر اینان فضای سیبرنتیک و ارتباط از طریق آن را به عنوان مکملی برای روابط اجتماعی خود می‌پسنیدند. آن جلوگیری کرد و در مواردی که امکان ایجاد ارتباط با افراد فراهم می‌شود این فضا می‌تواند به نظر من مکانی تعریف شده برای من که بعد از 8 تا 10 ساعت کار در روز بتوانم در آن اوقات و فراغت و استراخت خود را بگذرانم تقریبا وجود ندارد و اگر هم باشد این نکته نیز توجه داشت که از نظر لوفبور''''ضرورت به وجود آمدن فضای اجتماعی جدید و این تولید فضا شده است برآورده شدن انتظارات افراد در فضای واقعی و متقابلا یافتن امکان‌ به نظر می‌رسد فضای اجتماعی نوعی زمینه قبلی برای ایجاد ارتباط به وجود می‌آورد. واقعی می‌شود بلکه منظور آن است که این فضا به صورت مکمل فضای اجتماعی واقعی ما به‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.