Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و فرهنگ ترکمن

نویسنده:

(20 صفحه - از 11 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،ترکمن ،مراسم ،موسیقی ترکمن ،آوازی ،موسیقی و فرهنگ ترکمن ،تار ،فرهنگی ،پرخوان ،اسب ،موسیقی آوازی لأله ،اشعار ،بیمار ،هودی ،قوم ،عروسی ،مراسم پرخوانی ،مردم ،لأله ،ترانه‌های ،اجرای موسیقی ترکمنی ،موسیقی آوازی ،مراسم ذکر ،مراسم موسیقی‌درمانی در جامعه ترکمن ،انواع مراسم موسیقی‌درمانی در جامعه ،خاص موسیقی ترکمن ،زندگی ،اجتماعی ،شب‌نشینی‌های موسیقی ترکمنی ،انواع

این مقاله پس از بیان اهمیت و لزوم مطالعه موسیقی در پژوهش های مردم شناختی برخی خصوصیات و ویژگی ها در موسیقی ترکمن را تشریح می کند. در بخش های بعدی، مقاله به توضیح مختصر موسیقی آوازی لأله، هودی، بازی آی ترک-گون ترک و انواع مراسم موسیقی درمانی در جامعه ترکمن از جمله پرخوانی، ذکر و نوازندگی نی و دوتار بر بالین مبتلایان به بیماری های خاص مانند سرخک می پردازد. موسیقی در جامعه ترکمن نیز مانند دیگر جوامع و اقوام علاوه بر پاره ای خصوصیات کلی دارای ویژگی های خاص خود می باشد که این امر را می توانیم متاثر از عواملی چون قدمت تمدن، احساسات و عواطف مردمی که در آن فرهنگ نشو نما یافته، کیفیت جغرافیایی محل سکونت قوم، طبیعت پیرامون، شرایط قومی، حوادث تاریخی، عوامل اجتماعی و خاطرات شادی بخش و دوران غم انگیز بدانیم. به طور کلی در فرهنگ ترکمن، موسیقی جایگاه شایسته ای داشته و در انواع آوازی، سازی و سازی-آوازی در مراسم و مناسبت های مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم حضور پر رنگ و معناداری نشان می دهد. در این مقاله از روش های تطبیقی و کار میدانی (روش ژرفانگر در مردم شناسی) بهره گرفته شده و فیش برداری (مطالعه کتاب خانه ای)، روش های مشاهده منظم و مشاهده مستقیم یا همراه با مشارکت و مصاحبه در آن انجام گرفته است. برای این منظور در جشنواره چهاردهم موسیقی فجر (تهران) در اکثر اجراهای گروه های موسیقی ترکمنی حضور یافته و مشارکت داشته ایم. از این گذشته در مراسم و جشن های عروسی منطقه که مزین به اجرای موسیقی ترکمنی بود، شرکت کرده و با در نظر گرفتن موضوعات مورد مطالعه در مقاله توجه خود را به نکات مرتبط با آن ها متمرکز کرده ایم. هم چنین به مشاهده مکرر مراسم ذکر، مراسم پرخوانی، شرکت در شب نشینی های موسیقی ترکمنی، مصاحبه جهت جمع آوری لأله، هودی و ترانه های عروسی، مصاحبه با مطلعین امور فرهنگی-هنری در زمینه ها و موضوعات گوناگون از جمله موسیقی درمانی با نی و دوتار، ویژگی های کلی و خاص موسیقی ترکمن (از جمله دستگاه ها، سبک ها، مقامات) مراسم مرتبط با موسیقی و ... پرداخته ایم که حاصل آن در بخش های مختلف مقاله آمده است.

خلاصه ماشینی:

"آوازی لأله،هودی،بازی آوازی آی‌ترک-گون ترک و انواع مراسم موسیقی درمانی در جامعهء ترکمن از موسیقی در جامعهء ترکمن نیز مانند دیگر جوامع و اقوام علاوه بر پاره‌ای خصوصیات کلی‌ به این لحاظ می‌توان گفت موسیقی ترکمن خاص آن فرهنگ بوده و دقیقا مانند هر نوع‌ موسیقی دیگر و هر بخش از آن بیان‌کنندهء وجهی از وجوه مختلف فرهنگی آن است که به‌ دلیل این امر آن است که در حالت اجرایی آوازی منظور و هدف اول وجهه موسیقیایی‌ دیگر شکل اجرایی آوازی در فرهنگ موسیقیایی ترکمن شامل ترانه‌ها،بازی‌ها و مراسم آوازی‌ به بخشی از نیازهای جامعه را ایفا می‌کنند که موسیقی در این میان نقش واسطه و تأثیرگذار موسیقی به اجرا درآورده است و یا این که،نزد ماتأجی به اجرای آهنگ‌های ساختهء ویژگی‌هایی که باتوجه به اوضاع تاریخی-اجتماعی و فرهنگی قوم ترکمن در این موسیقی‌ این نوا قطع گردد پرخوان نیز مراسم را نیمه‌کاره رها می‌کند. باور او،موسیقی برای نیایش درست،وسیله اصلی به‌شمار می‌آید و به وسیله موسیقی است که صوفی در خود شور پرستش‌ رجب پرخوان خود نیز قادر به اجرای چند مقام از مقام‌های موسیقی ترکمن که در ارتباط پرخوان به حال و هوای شیدایی می‌شود و این امر کارکرد موسیقی در این مراسم را نشان‌ (36) dowlet gelde okdirow باعث حفظ شور و شیدایی در پرخوانی شده و هنگامی که این نوا و صدا قطع می‌شود بلافاصله‌ این مراسم از مضمون و کارکرد حماسی،درمانی و عرفانی برخوردار است. وجوه مختلف موسیقی ترکمن به عنوان یکی از اجزاء فرهنگی آن جامعه به‌طور مستقل‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.