Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا: مطالعه ای انسان شناختی بر علل ناکارآمدی آموزش دانشگاهی در ایران

نویسنده:

ISC (40 صفحه - از 93 تا 132)

کلید واژه های ماشینی : دانش، فرهنگ، آموزش، آموزش عالی، بریتانیا، دانشگاهی، ایران، علم، فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا، فرهنگ دانشگاهی

«فرهنگ دانشگاهی» از عوامل موثر بر چگونگی توسعه علمی در هر جامعه ای است، یعنی بین چگونگی و مختصات فرهنگ دانشگاهی و میزان رشد و توسعه دانشگاهی و تولیدات علمی رابطه وجود دارد. مطالعات موجود نشان می دهد که «فرهنگ دانشگاهی ایران» از کاستی ها و مسایل بغرنجی رنج می برد، به نحوی که یکی از موانع توسعه علمی و یکی از منابع بحران آموزش عالی کشور فرهنگ دانشگاهی است. هدف این مقاله بررسی و تبیین این مشکلات است. مقاله با طرح یک مشکل در آموزش عالی به نام «مشکل فرهنگ و توسعه علمی» آغاز می شود و سپس برای شناخت ابعاد مختلف این موضوع به بررسی مفهوم و ویژگی های «فرهنگی دانشگاهی» می پردازد. بخش سوم مقاله، به تحلیل ویژگی های فرهنگ آموزش و یادگیری در بریتانیا و بررسی تفاوت های آن با فرهنگ آموزش و یادگیری در آموزش عالی ایران اختصاص دارد. در این بخش نشان داده می شود که چگونه ارزش های دموکراسی، سرمایه داری، فردگرایی، انسان گرایی و عقل گرایی در شیوه ها و فرهنگ آموزش دانشگاهی بریتانیا تبلور و تحقق یافته است. براساس مطالعات تجربی موجود و تجارب اتنوگرافیک نگارنده، دانش جویان ایرانی و آسیایی خارج از کشور خود، نسبت به کشورهای غربی تلقی های متفاوتی از مفهوم «دانش»، «فرد»، «تفکر انتقادی» و «آموزش» دارند. از این رو در مقاله استدلال شده است که این تفاوت ها ریشه در «فرهنگ دانشگاهی» متفاوت آن ها دارد. در پایان نیز براساس مباحث ارائه شده راهبردهایی برای تسهیل و اصلاح «فرهنگ دانشگاهی» در ایران ارایه شده است

خلاصه ماشینی:

"فرهنگ آموزش دانشگاهی بریتانیا تبلور و تحقق یافته است. و توسعه یافته خلق و تولید کنند؟اولین اقدام این کشورها برای پاسخ به این پرسش‌ها اخذ و اقتباس علم مدرن و نظام آموزش عالی ملی در مطالعات عمدتا با نگرشی انتقادی مشکل فرهنگ دانشگاهی در نظام آموزش عالی کشور را نشان می‌دهند و زمینه مناسبی برای طرح مشکل فرهنگ دانشگاهی در ایران فراهم کرده‌اند. نخستین مطالعهء گسترده در زمینه شناخت فرهنگ دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران باشد. بررسی‌های تجربی مهمی است که برخی ابعاد فرهنگ دانشگاهی ایران را نشان می‌دهد. منزله طرح جامعی است که گمانه زنی‌های اولیه در زمینه فرهنگ دانشگاهی ایران در حوزه‌ همان طور که گفتیم این بررسی‌ها به درستی نشان می‌دهند که نظام آموزش عالی ایران با میان جامعه و نظام آموزشی ایران و بریتانا،ویژگی‌های فرهنگ دانشگاهی دو کشور توصیف و علمی را کسب کند،تا حدودی فرهنگ مناسب توسعه علم و شکل‌گیری هویت دانشگاهی در همین دلیل است که علی‌رغم وجود استعدادهای فراوان در همه جوامع،تنها برخی جوامع که زمینه فرهنگی و فرهنگ دانشگاهی مناسب رشد علوم جدید را داشته‌اند،توانسته‌اند به توسعه‌ تنها به معنای نشان دادن سهم یکی از عوامل موثر-فرهنگ-در فرایند توسعهء علمی است. بررسی‌های تجربی بسیاری درباره ویژگی‌های نظام آموزش عالی بریتانیا انجام شده است. به معنای پذیرش این واقعیت است که رشد و توسعه علم در بسترهای اجتماعی و فرهنگی‌ معنای این سخن آن است که برای شناخت بازی فرهنگ باید آن‌چه‌ در بیان لازم به ذکر است که در این مطالعه عمده تأکید ما بر شناخت عوامل فرهنگی بود"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.