Skip to main content
فهرست مقالات

برداشتی نو از تعلیم و تربیت اسلامی (بازیابی مؤلفه های برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان)

نویسنده:

(38 صفحه - از 177 تا 214)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، کودکان، تعلیم و تربیت اسلامی، تفکر، فکر، مطهری، فلسفه، آموزش، مربی، لیپمن

خلاصه ماشینی:

"توجه فوق العادهء اندیشمندان و مربیان کشورهای مختلف در قاره‌های مختلف‌ جهان به برنامهء فبک و انتشار سریع آن نشانگر این بود که تفکر همانند آب زلالی‌ بود که بر کویر لم‌یزرع تعلیم و تربیت سابق جاری می‌شد تا بذرهای نهفته در فطرت‌ آدمی بار دیگر رشد و نمو کنند و با تجدید حیات،روح بر کالبد نظام آموزش و پرورش دمیده شود. ازاین‌رو طبیعتا تعلیم و تربیت اسلامی نیز برای آموزش تفکر از دوران کودکی‌ اهمیت قائل شده است و انسان آرمانی خود را انسان متفکری تعریف می‌کند که‌ مسئولیت زندگی و کارهای خود را بر عهده می‌گیرد و با دقت و تأمل در افعال، وجود و جهان اطراف خود بر حقایق مهم‌تری دست می‌یابد و با شناخت جهان و آفریدگارش و نعماتی که در اختیارش گذاشته شده است،به ستایش و عبادت او روی می‌آورد و به خلق خدا خدمت می‌کند. این توازی‌ها در مواردی از قبیل اهداف تعلیم و تربیت،تأمل محوری تعلیم و تربیت در مقابل حافظه محوری،تأکید بر آموزش تفکر در تعلیم و تربیت،تأکید بر تفکر انتقادی،تفکر خلاق و تفکر مسئولانه،تکامل تفکر و کسب معلومات، آموزش استدلال فکری به افراد برای مقابله با عادات و سنت‌های نادرست اجتماعی، توجه به جنبه‌های عاطفی و فرهنگی تعلیم و تربیت و مؤلفه‌های مختلف دیگر وجود دارد که در مقالهء حاضر ذکر شده است. چنان‌که مطهری هم خاطر نشان می‌کند«تجزیه»و تحلیل کردن یک سخن از آیهء 02 سورهء مبارکهء زمر و بعضی از احادیث دیگر استنباط می‌شود(همان،ص 24)؛اما این تجزیه دو نوع است:الف-چند سخن وجود دارد و از میان آنها آن را که‌ درست‌تر است انتخاب می‌کنیم؛ب-یک(یا چند سخن)وجود دارد،آن را به اجزا و عناصر خود تجزیه می‌کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.