چکیده:
از عوامل مهم در کارایی و اثربخشی هدفهای آموزش و پرورش برنامههای درسی
است.شواهد نشان میدهد که برنامههای درسی متداول منجر به یادگیری انفعالی در
دانشآموزان میشود.در این مقاله، ویژگیهای برنامههای درسی موضوع محور و
رشتهای(شیوه سنتی)بررسی و انتقادهای وارد به آن، مطرح شده است.همچنین ویژگیهای
برنامههای درسی تلفیقی و پارهای انتقادهای مطرح شده در مورد آن تبیین گردیده
است.نتیجه بررسی و مقایسه آن است که تأکید انحصاری بر هر کدام از برنامهها، مشکل
قطبی شدن را در
پی خواهد داشت.بنابراین، در برنامه درسی به هر دو نوع تجربیات
رشتهای و غیر رشتهای باید توجه شود.
خلاصه ماشینی:
"جی کوبز خاطر نشان میکند که طرفداران تلفیق با آموزش حوزههای دانش در قالب برنامههای درسی مخالفت نداشته، بلکه ارتباط میان این حوزهها را در حل مسائل و مشکلات زندگی مهم میدانند که متأسفانه این امر مورد غفلت قرار گرفته است(همان منبع).
-تحقق شرایط یادگیری مؤثر فراگیران:به عقیده اسمیث 1 ، موقعیت یادگیری باید اول حول محور مسائل کاملا مربوط به یادگیرنده باشد، دوم با جنبههای مهم و حیاتی جهانی که یادگیرنده باید در آن زندگی کند سروکار داشته باشد و سوم پویایی و رفتار خلاق را در دانشآموزان ترغیب کند(اسمیث، 1935، ص 279)-پرورش مهارتهای فکری سطح بالا در یادگیرندگان:به عقیده در یک، برنامههای درسی تلفیقی به دلیل مسأله محور بودن موجب پرورش مهارتهای فکری سطح بالا میشوند(دریک، 1993)، همچنین، در تأیید این مطلب پرکینز استدلال میکند که یادگیری مؤثر به معنای یادگیری همراه با تفکر است که با ایجاد ارتباط غنی میشوند و این امر به نوبه خود مستلزم بینش و کاربرد زنده و انعطاف پذیر دانش است.
عدم توجه به نیازها و خواستهای جوانان، بیارتباط بودن با مسائل با مسائل و مشکلات شخصی و اجتماعی(دنیای واقعی)، عدم انسجام در ارائه حقایق و اطلاعات، تأکید بر سطوح پایین یادگیری و بیتوجهی به مهارتهای سطح بالا همچونپرورش تفکر انتقادی و تفکر خلاق و برخی موارد دیگر، از جمله انتقادهایی مطرح شده در مورد برنامههای درسی موضوعی/دیسیپلینی است.
ارتباط برنامه درسی تلفیقی با دنیای واقعی(زندگی فردی و اجتماعی)خارج از مدرسه، توجه به رشد روز افزون دانش و اطلاعات، هماهنگی برنامهها با چگونگی یادگیری در محیطهای طبیعی، تحقق شرایط یادگیری مؤثر در یادگیرندگان و پرورش مهارتهای فکری سطح بالا در فراگیران، از جمله دلایل رویآوردن به برنامههای درسی تلفیقی شناخته شده است."