چکیده:
نیازهای فرهنگی-اجتماعی از جمله بارزترین نیازهای معنوی است که در حال حاضر،توجه دولتها،سازمانها و مؤسسات فرهنگی-اجتماعی را به خود جلب کرده است،به طوری که تلاش میکنند تا در قالب برنامههای مختلف،طیف وسیعی از این نیازها را پاسخ دهند.توفیق این سازمانها در وهله نخست منوط به داشتن اطلاعات دقیق از نیازهای احساسشده و ابرازشده توسط مخاطبان میباشد.به همین جهت،انجام مطالعات مختلف جهت سنجش نیازهای اقشار مختلف مردم ضرورت پیدا میکند و نیازسنجی دختران نوجوان به عنوان یکی از اقشار آیندهساز نظام حائز اهمیت میگردد.این پژوهش با روش پیمایش و انتخاب نمونه 502 نفری از دانش- آموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان به شناسایی و گروهبندی انواع نیازهای آنان و سطحبندی این نیازها پرداخته است.نتایج تحقیق نشان میدهد نیازهای عاطفی-روانی در مرتبه اول،نیازهای اجتماعی در رتبه دوم،نیازهای اقتصادی در رتبه سوم و نیازهای فرهنگی در مرتبه چهارم قرار دارند.دختران نوجوان،شرکت در فعالیتهای تفریحی(اردو و مسافرت)را به عنوان گزینه اول نیازهای فراغتی اعلام کردهاند.خانواده،مهمترین گروه مرجع دختران میباشد و آنها تمایل دارند تا مورد توجه بیشتری از سوی خانوادهها قرار گیرند.به بیان دیگر برای آنان همدلی و برقراری روابط صمیمانه اولویت بیشتری نسبت به تزریق پول و تأمین امکانات دارد.
Socio-cultural needs are among the most conspicuous spiritual needs drawing the attention of governments، organizations، and socio-cultural institutions that try to answer these needs by means of a wide range of different programs. The success of these institutions is primarily dependent on access to accurate knowledge of needs felt and expressed by addresses. As a result، to perform various studies it is necessary to assess the needs of different groups of people. Thus، this paper identifies and classifies the needs of middle and high school girls in Isfahan on the basis of survey method and a sample of 502 people. The results show that emotional and psychological needs are at the first level، social needs at the second level، economic needs at the third level، and cultural needs at the fourth. The adolescent girls declared participating in recreational activities as their first recreational need. Family is girls’ most important reference group and they are willing to be attended more by their families. In other words، empathy and intimate relationships are more important for the girls than money and other facilities.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که:نوجوانان اوقات فراغت خود را بیشتر در چه محیطهایی میگذرانند؟به عبارتی دیگر،فعالیتهای فرهنگی و پاسخ به نیازهای فرهنگی دختران نوجوان در چه محیطهایی صورت میگیرد؟اهمیت پاسخگویی بدین پرسش از آنجایی است که محیط فعالیت،علاوه بر امکانات فضایی،به لحاظ روانی و فضای فرهنگی نیز از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛چرا که فضا،محل مصرف فرهنگی است و مؤلفههای کالبدی بر نوع مصرف کالاها و خدمات فرهنگی تأثیرگذارند.
این خانواده است -نه مدرسه یا محیط اجتماعی-که امکانات مختلف جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی نوجوانان را فراهم میآورد و ازاینرو میتوان گفت که مصرف فرهنگی در ایران،به شدت تحت تأثیر خانواده و موقعیت اقتصادی و شرایط فرهنگی آن است.
7)پیشنهادات 1-7)پیشنهادات اجرایی -مساعد ساختن زمینههای پذیرش اجتماعی نوجوانان دختر در جامعه و فراهم کردن حضور اجتماعی دختران از طریق توجه به نظرات و نگرشهای آنان و عملی ساختن مشارکت اجتماعی؛ -توجه بیشتر به نیازهای فراغتی دختران نوجوان به ویژه در موضوعاتی چون انجام سفر و فعالیتهای تفریحی و افزایش فعالیتها و خدمات فراغتی انبساطآور؛ -اهتمام بیشتر رسانههای جمعی و سازمانهای آموزشی جهت معرفی اشخاص و گروههای مرجع رفتاری در ابعاد اجتماعی،عملی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی؛ -گسترش مکانها،فضاها و مؤسسات خدمات فراغتی ویژه دختران؛ -سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه کاهش تعارض خانواده و جامعه؛ -اتخاذ سیاست توسعه اجتماعی جهت افزایش حضور دختران در شبکههای متنوع روابط اجتماعی؛ -با توجه به خواسته دختران نوجوان مبنی بر کسب محبت بیشتر پدر و مادر، پیشنهاد میشود کارکرد خانواده را در ابعاد عاطفی و احساسی فرزندان مورد بازنگری قرار داده و با تعامل بیشتر با فرزندان و سپری کردن اوقات فراغت و ارتقاء کیفیت روابط خانوادگی،کاستیهای مطرحشده مرتفع گردد."