چکیده:
بلوغ مرحلهای بحرانی است که در گذر از این دوره،زیربنای زندگی بزرگسالی فرد پیریزی میشود.در همهء مناطق جهان،با در نظر گرفتن شرایط طبیعی و اجتماعی، دختران زودتر به بلوغ طبیعی میرسند،لذا بین دختران و پسران در آغاز بلوغ تفاوت چشمگیری به چشم میخورد.شناخت تغییرات جنسی،روحی و اجتماعی این برههء حساس از زندگی دختران حائز اهمیت است.بدین لحاظ،این نوشتار با روش مطالعه اسنادی به آسیبشناسی بلوغ دختران پرداخته و ناهماهنگی سرعت رشد بلوغ جسمی -جنسی با بلوغ فرهنگی-اجتماعی و مشکلات اجتماعی این دوره را مورد توجه قرار میدهند.مطابق نتایج این پژوهش،مناسبترین شیوههای مواجهه با بحران این دوره، رویکرد فرهنگی-تربیتی و ارائه آموزشهای غیررسمی به خانوادهها میباشد.
Maturity is critical stage in which the basis of one’s life in adulthood is founded. In all areas of the world with respect to natural and social situations، girls reach the age of natural maturity sooner than boys. Thus، there is a great difference between boys and girls at beginning of maturity. It is important to know the sexual، psychological، and social changes of girls in this critical stage of their life. As a result، on the basis of a documentary study this paper pathologically studies girls’ maturity and the disharmony between the rate of physical-sexual maturity and that of socio-cultural maturity and the resultant social problems. On the basis of the results of this research، the best method to confront with the crisis in this stage is an educational-cultural method along with providing the family with non-official trainings.
خلاصه ماشینی:
"هر دختر نوجوانی ممکن است مستعد افسردگی یا اضطراب باشد؛لذا دختران باید جسم و ذهن خود را برای بیان ترس،خشم،غم، عشق و شادی آماده نمایند و اگر یاد نگیرند ماهرانه به افکار و هیجانات خود گوش دهند و ار آنها به عنوان سوخت برای تغییر و رشد استفاده کنند،به احتمال زیاد به افسردگی،ترس و اضطراب شدید،اختلال شخصیتی و بیماریهای جسمی مبتلا میشوند(نورتراپ،5831:صص 19-68).
نقش حیاتی خانواده و جامعه در این دوران به قرار زیر میباشد: -شناخت و درک خصوصیات و شرایط زیستی و فیزیولوژیک بلوغ دختران و دادن آگاهیهایی از حقایق جسمی بلوغ به آنان؛ -ارائه اطلاعات دقیق و روشن مربوط به فلسفهء جنسیت به دختران تا در سایهء آن بتواند به تشخیص مسائل مربوط به جنسیت خود نائل شده و بدانند در رابطه با آنچه وظایف و مسئولیتهایی دارند(آموزش تربیت جنسی)؛ -شناخت مسائل و مشکلات بلوغ دختران و نحوه برخورد صحیح با آنها؛ -کمک به تقویت اعتماد به نفس و تلقین ناپذیری به نحوی که نوجوان توان تجزیه و تحلیل شرایط و شهامت گفتن«نه»را اشته باشد؛ -برنامهریزی جامع،همه جانبه و پایدار،متناسب با روحیات،تعلقات،شرایط و خواستههای دختران نوجوان با توجه به کلیه عوامل و عناصر تربیتی،روانشناسی و جامعهشناسی؛ -بررسی نحوه تطبیق،تبلیغ و ترویج آموزههای دینی متناسب با شرایط روحی، سنی و اجتماعی دختران نوجوان،با توجه به تحولات سریع جهانی؛ -برنامهریزی برای مشارکت نوجوان در امور اجتماعی و مسئولیتپذیری آنان؛ -تلاش همه جانبه برای تعمیم پژوهش و تحقیقات متنوع و مستمر در حوزهء مسائل مرتبط با دختران نوجوان و بهرهگیری از دستاوردهای مربوطه و ارزیابی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آنها در فرآیند بهبود وضعیت این نسل؛ -آموزش همگانی و عمومی خانوادهها در خصوص نحوهء برخورد با دختران نوجوان؛ -دادن شخصیت به نوجوان تا نیازی به نشان دادن خود از طرق رفتارهای پرخطر و ماجراجویانه نداشته باشد."