چکیده:
با توجه به اهمیت روزافزون و بسیار بالای وظیفه خرید در سازمانهای مختلف،این مقاله با پرداختن به موضوع خریدهای سازمانی و ارائه مفاهیمی از قبیل خرید سازمانی،اهداف خریداران سازمانی،فرایند خرید سازمانی،تصمیمگیرندگان در فرایند خرید سازمانی،عوامل تأثیرگذار در فرایند خرید سازمانی و همچنین با پرداختن به موضوع خریدهای دولتی و ارائه انواع مدلهای موجود در زمینه خریدهای سازمانی و دولتی بر آن است تا اهمیت این موضوع را بار دیگر در سازمانها به خصوص سازمانهای دولتی متذکر شده تا مدیران خرید و تدارکات در این سازمانها با مباحث جدید در این زمینه آشنا شده و بتوانند از این تئوریها در فرایندهای خرید خود استفاده نمایند.در پایان نیز توصیههای سیاستی برای مدیران خرید ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"3خریداران سازمانی شامل تولیدکنندگان،عمدهفروشان،خردهفروشان و همچنین سازمانهای دولتی هستند که کالاها و خدمات را برای استفاده خود یا فروش مجدد خریداری مینمایند.
در جدول(1)انواع موقعیتهای خرید و اندازه واحد تصمیمگیری با توجه به چرخه عمر محصول نشان داده شده است: جدول 1-واحد تصمیمگیری خرید در مراحل مختلف چرخه عمر محصول20 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4-عوامل اصلی تأثیرگذار بر رفتار خرید سازمانی25 البته به غیر از مرحله عمر محصول،اندازه سازمان نیز در اندازه واحد تصمیمگیری خرید تأثیرگذار است و این امر میتواند سبب افزایش اندازه واحد تصمیمگیری شود.
بخش خرده فرایندها بیانکننده نه مرحله فرایند خریدهای دولتی است و بخش خروجی نیز نشاندهنده خروجیهای این سیستم یعنی کالاها و خدمات درخواست شده،درخواست پیشنهادات،قراردادهای تأمین،فهرست تأمینکنندگان ثبت شده،بایگانی کنترل و عملکرد قراردادها میباشد.
در این مقاله سعی شد با بیان موضوع بسیار با اهمیت خریدهای سازمانی و دولتی و همچنین بیان فرایندها و شیوه انجام تدارکات در سازمانهای دولتی و نیز مدلهای مطرح در این زمینه،سازمانها به خصوص سازمانهای دولتی و افراد درگیر در فرایند خرید در این سازمانها را با این مفاهیم بیشتر آشنا نمود.
بعضی از فروشندگان به دلیل عدم توانایی تأمین مقادیر مورد نیاز و نداشتن اعتبار کافی برای تحویل به موقع یا ارائه خدمات مورد نیاز،خود به خود مورد توجه قرار نمیگیرند و خریدار سریعا تعدادی فروشنده واجد شرایط پیدا خواهد کرد.
طی این بررسی،فقط کفایت فنی فروشندگان مورد توجه قرار نمیگیرد،بلکه توانایی تحویل به موقع و ارائه خدمات پس از فروش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است."