Skip to main content
فهرست مقالات

نهضت تنباکو سرآغاز نهضتهای اسلامی ایران در یکصد سال اخیر

نویسنده:

(7 صفحه - از 40 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : نهضت تنباکو سرآغاز نهضتهای اسلامی ،تنباکو سرآغاز نهضتهای اسلامی ایران ،اسلامی ،ایران ،مرجع عالیقدر شیعه ،شاه ،معاویه ،قرارداد ،حکم ،توتون و تنباکو ،فلسفه ،مردم ،کمپانی ،انگلیس ،سهروردی ،استعمار ،مرجع عالیقدر شیعه ارسال تلگرام ،نمایندگان مرجع عالیقدر شیعه ،دولت ،تحریم تنباکو ،امتیاز توتون و تنباکو ،تحریم ،امتیاز ،میرزای شیرازی ،لغو ،فلسفه اشراق ،تلگرام ،ناصر الدین شاه ،بقیه نهضت تنباکو ،شیخ اشراق

خلاصه ماشینی:

"متن حکم مرجع عالیقدر شیعه طی صدور یک حکم حکومتی اسلام که روح و روان دیگر احکام الهی است با یک جمله کوتاه و توفنده به تمام این آشوبها و فتنه‌ها، استبداد داخلی و استعمار خارجی خاتمه داده بود حکمی که قدرت نفوذی آن خیلی‌ قوی‌تر و نافذتر از تسلیحات و ابزار و ادوات دشمن و ترفندها و نقشه‌های او بود متن آن حکم این بود "الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان‌ عجل الله فرجه الشریف می‌باشد" "حرره الاقل محمد حسن الحسینی‌" یعنی امروز با توجه به شرایط موجود در زمینه‌ها و نقشه‌های دشمن،استعمال‌ دخانیات به هر صورت و کیفیت که باشد در حکم محاربه با ناموس دهر و حجت‌ عصر و ولی اسلام و مسلمین،حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف‌ می‌باشد" آثار این حکم این حکم طی تلگرامی به تهران مخابره شده بود و نمایندگان مرجع عالیقدر شیعه در تهران و مردم تشنه و شیفته روحانیت و اسلام،آنچنان از این حکم‌ استقبال کردند که در 24 ساعت با توجه به محدودیتهای سیاسی،اجتماعی و اقتصادی این حکم،در سراسر تهران و ایران تکثیر و در اختیار یا اطلاع عموم‌ مردم ایران قرار گرفت گرچه دولت سعی نمود با تحریک برخی از آخوندهای‌ درباری این فتوی را جعلی یا تقلبی قلمداد کند و با قلیان کشیدن برخی از آنان‌ بالای منابر حقیقت را واژگون جلوه دهد،ولی کار از کار گذشته بود و اثر فتوی‌ حتی به حرمسرا و خانه درونی شاه نیز سرایت کرده بود و شیشه‌های قلیان‌ شکانده شده بود در همین اثناء که دولتیان کاملا گیج شده بودند ناگاه در تهران‌ اعلامیه‌ای دیگر به در و دیوار شهر نصب شد که مضمون آن چنین بود: "بر حسب حکم جناب حجة الاسلام میرزا اگر تا 48 ساعت دیگر امتیاز دخانیات لغو نشود یوم دوشنبه آتیه جهاد است مردم مهیا شوید" البته از متن نوشتار پیدا است که این حکم احساسات و عواطف و شور اسلامی‌ مردم بوده است نه حکم میرزا ولی هرچه بود اثر خود را گذاشت مردم سلاح‌های‌ خود را آماده ساختند کار به جائی رسید که پادشاه خودکامه که حاضر نبود پاسخی‌ بقیه در صفحه(27) مسلمانان در بستر تاریخ‌ یعقوب جعفری‌ فلسفه و فلاسفه ادوار فلسفه در اسلام قسمت سوم *از شیخ اشراق تا ملاصدرا *از ملاصدراء به بعد 4-از شیخ اشراق تا ملاصدراء به طوری که دیدیم فلسفه یونانی در آغوش فرهنگ اسلامی پرورش یافت و تا ظهور شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق(مقتول به سال 587)فلسفهء اسلامی عبارت بود از فلسفه مشائی ارسطوئی با آمیزه‌ای از عقاید اسلامی که به‌ وسیله فلاسفه بزرگی که قبلا یاد شد،صیقل یافت و رونق گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.