خلاصه ماشینی:
"" این تفکر بسیط و سطحی در پیچیدگی موضوع"پدیدهء مذهب"(که قبلا گفتیم پدیدهای است ذاتا معقد و پیچیده)میافزاید در عینحال این گروه از نویسندگان ادعا دارند که میخواهند با این فرضیه انحرافی و مضحک ارکان"پدیده مذهب"را توضیح دهند،فرضیه غیرعقلائی که تصور میکند تفکر مذهبی از طریق یک کشف و الهام تسلسلی و دوری نامعقول و اسرارآمیز پدیدار گشته،آنهم بوسیله جمعیتی مرموز که در راس آنها برخی از راهبان و روحانیون آئین در یکی از کوهای دوردست"تبت"قرار دارند1* "شوره"نویسندهء کتاب فوق در نظریه تفسیر تاریخی خود،سلسلهی مرتبط و نظام یافتهای را ارائه نمیدهد که مثلا بتواند میان دو رویداد کاملا مختلف چون مذهب بودا و آئین اسلام،ارتباط برقرار سازد،و نیز نمیتواند در عینحال"قدر مشترکی"را به ما عرضه دارد که بنابر فرضیه مزبور هم وجدان و دریافت"بودا"را منعکس سازد و هم وجدان و دریافت انسانی بدوی چونان "محمد(ص)"را...
و بدیهی است-بنابر نظریه"هگل"4مبنی بر ملاحظهء پدیدهها(و عدم ثبات اشیاء و تغییر و تحول دائم و مستمر فنومنها)و بطور کلی بنابر روش پدیدهشناسی-اگر ما یک"حالت نبوی"خاص را اندر یابیم که نه چیزی را شرح دهد ونه چیزی رابه اثبات رساند،ولی نفس تکرار آن در پرتو برخی از شرایط،موجودیت کلی پدیده را از طریق علمی مبرهن و مدلل میسازد،و آنچه که برای مابقی میماند اینست که ماهیت این تکرار را مورد بحث و پژوهش قرار داده،و از خصلتهای ویژه و صفات خاص آن قانون عام و در برگیرندهای را استنتاج نموده،تا امکان سیطرهء گستردهای را بر"کل پدیده"بیابد."