چکیده:
نویسنده چند شبهه را که درباره وجود حضرت حجة بن الحسن هست،طرح میکند و بر اساس قدیمترین و معتبرترین مآخذ با نقل روایات ثابت میکند که اعلام تولد آن مولود مبارک،توسط امام حسن عسکری علیه السلام،و ارائهء وی به بعضی از شیعیان مخلص،روشنگر وجود آن امام منتظر است که خدای توانا از بیم قتلش توسط حاکمان ستمگر او را در پردهء غیبت حفظ میفرماید،تا زمانی که مصلحت باشد،ظاهر گردد و عدالت را در جهان گسترش دهد.دیدن آن حضرت بعد از غیبت درازمدت(کبری)ممکن نیست و مدعیان ارتباط با حضرت،دروغگویند،و اگر اندک پارسا مردانی او را دیده باشند،آن را بازگو نمیکنند.
An uncertainty concerning Mahdism is the birth of Imam Mahdī (A.S.). Drawing upon the old reliable sources، the author proves that announcing the birth of that blessed child by Imam Ḥasan ‘Askarī (A.S.) to some of the devoted Shī‘as is a definite historical event; except that the Almighty Allah by His discretion keeps him behind the curtain of occultation until his reappearance time arrives by the will of the Exalted Allah and justice spreads all over the world by the Imam (A.S.). It is also noteworthy that those who claim to have seen that holy Imam are to be denied، as the few pious men who have seen him have never revealed it.
خلاصه ماشینی:
دولت دیدار یار محمد مهدی رکنی یزدی دانی که چیست دولت1؟دیدار2یار دیدن در کوی او گدایی بر خسروی گزیدن (حافظ) چکیده نویسنده چند شبهه را که درباره وجود حضرت حجة بن الحسن هست،طرح میکند و بر اساس قدیمترین و معتبرترین مآخذ با نقل روایات ثابت میکند که اعلام تولد آن مولود مبارک،توسط امام حسن عسکری علیه السلام،و ارائهء وی به بعضی از شیعیان مخلص،روشنگر وجود آن امام منتظر است که خدای توانا از بیم قتلش توسط حاکمان ستمگر او را در پردهء غیبت حفظ میفرماید،تا زمانی که مصلحت باشد،ظاهر گردد و عدالت را در جهان گسترش دهد.
پرسشهایی که از زمان خود امامان معصوم مطرح بوده و جواب داده شده از این قبیل است: آیا مهدی موعود اسلام متولد شده؟پس از تولد کسی او را دیده؟آیا با شیعیان ارتباط داشته؟آیا دیگر امامان از نهانزیستیاش خبر دادهاند؟و بالاخره در زمان ما هم دیدنش امکان دارد؟ دوست دارم پیش از پاسخ به سؤالات مذکور،حدیثی گرانقدر که محمد بن ابراهیم نعمانی در مقدمهء کتاب الغیبة از امام جعفر صادق علیه السلام آورده نقل کنم و سپس به پاسخ آنها بپردازم،که اهمیت این حدیث را،امروز بیشتر از زمان گویندهاش(نیمهء اول سدهء دوم)میفهمیم: من دخل فی هذا الدین بالرجال أخرجه منه الرجال کما أدخلوه فیه.
اینک چند خبر دربارهء کسانی که امام غایب را در کودکی دیدهاند: «عبد الله بن جعفر حمیری گوید:به محمد بن عثمان عمری گفتم:از تو همان سؤالی را میکنم که ابراهیم علیه السلام از پروردگارش کرد آنگاه که گفت:پروردگارا به من بنما که چگونه مردهها را زنده میکنی؟گفت مگر ایمان نداری؟گفت: دارم،ولی میخواهم دلم اطمینان یابد.