Skip to main content
فهرست مقالات

حبط اعمال و منشاء آن از دیدگاه قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 54 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : حبط اعمال و منشاء، حبط اعمال بمعنای بطلان عمل، قرآن حبط بمعنای بطلان عمل، باطل، حسنات، خدا، کفر، انسان، عذاب، گناه حسنات دنیا و آخرت

خلاصه ماشینی:

"در این مقام اصولا مطرح می‌گردد که چگونه ممکن است عملی که انسان با اراده در خارج محقق کرده و دارای عینیت است باطل و بدون اثر باشد در حالی‌ که هر موجودی بملاحظه تکوین،آثار و خواص خویش را دارا است؟ برای توضیح این سئوال و سایر سئوال‌های مطرح شده در این خصوص می‌گوئیم اولا حبط یک مساله شرعی بوده و در حزوه شرع و دین مطرح است نه در عالم تکوین و در قرآن حبط بمعنای بطلان عمل و ساقط شدن از تاثیر می‌باشد و دلیل آن در قرآن متعدد است از جمله دو آیه مبارکه: "ان الذین کفروا و صدوا عن سبیل الله و شاقوا الرسول من بعد ما تبین‌ لهم الهدی لن یضروا الله شیئا و سیحبط اعمالهم-یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالکم‌" محمد/33) "همانا کسانیکه کفر ورزیده و از راه خدا برگشتند(و بازداشتند)و پس از آنکه راه راست بر ایشان آشکار شده است خلاف(و نفاق)نموده‌اند-هیچ‌گاه‌ هیچ زیانی بخدا نمی‌رسانند خدا کارشان را بی‌اثر می‌گذارد(و از بین می‌برد)،ای کسانیکه ایمان آورده‌اید از خدا و پیامبر فرمان برید و کارهای خود را باطل مکنید" از ذیل این آیه بقرینه مقابله بین عمل کفار و عمل مومنین استفاده می‌شود که حبط بمعنای بطلان عمل می‌باشد باین ترتیب که خداوند عمل کافران را باطل‌ و عمل مومنین را باطل و بی‌اثر نمی‌گرداند همانگونه از دو آیه زیر: "و حفظ فاصنعوا فیها و باطل ما کانوا یعملون‌" (هود/16)"هرکار خوب که در دنیا کرده‌اند از بین رفته و هرکاری را انجام داده‌اند باطل شده‌ است‌" و آیه مبارکه "و قدمنا الی ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا" (فرقان/ 33)"و هرکاری که کرده‌اند توجه کنیم و مانند گردی پراکنده سازیم‌"به وضوح‌ روشن می‌گردد که حبط اعمال بمعنای بطلان عمل است یعنی انسان عمل عبادی‌ را برای حصول نتیجه و ترتب اثر و خاصیت ان یعنی تحصیل ثواب و کسب رضای‌ الهی انجام می‌دهد و اگر بنا باشد ثوابی در آن نباشد و یا رضای الهی تحصیل‌ نگردد عملی است پوچ و بی‌فایده مثل اینکه انسان دانه‌ای را در زمین می‌کارد و روی آن زحمت می‌کشد آب بموقع می‌دهد و نور آفتاب بموقع به آن می‌تابد و آنرا در خاک مناسب می‌کارد برای اینکه رشد کند و ریشه و ساقه و برگ و میوه داشته‌ باشدبنحوی خود یا جامعه و بالاخره انسانی یا موجودی از آن بهره ببرد حال‌ اگر بنا باشد نتیجه مورد انتظار برآورده نشود می‌توان گفت که عمل و زحمت‌ طاقت‌فرسای باطلی انجام داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.