Skip to main content
فهرست مقالات

اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی نمونه موردی دو دبیرستان دخترانه شهر تهران

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 61 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : فراغت، اوقات فراغت، دختران، اوقات فراغت و شکل‌گیری شخصیت، فرهنگ، خانواده، شهر، تفریح، رفتارهای، گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان دختر، شهر تهران، دانش‌آموزان، پژوهش، شکل‌گیری شخصیت فرهنگی، اجتماعی، گذران فراغت، اوقات فراغت بر شکل‌گیری شخصیت، تهران، گذران اوقات فراغت بر شکل‌گیری، تاثیر گذران اوقات فراغت، مادران، نتایج اوقات فراغت در گروه، فعالیت‌های فراغتی، گذران فراغت در خانه، گونه‌های شخصیتی، کلاس، گذران اوقات فراغت دختران، شکل‌گیری شخصیت افراد، گونهء شخصیتی، زندگی

مقاله حاضر پژوهشی انسان شناختی در حوزه شهری و اوقات فراغت است. اساس کار در این پژوهش مبتنی بر نقش و تاثیر گذران اوقات فراغت بر شکل گیری شخصیت افراد و نیز ایجاد و پیدایش گونه های شخصیتی متاثر از چنین فرایندی است. افراد مورد مطالعه، دو گروه از دختران دبیرستانی شهر تهران بوده اند. اعضای گروه الف از بعد اقتصادی و فرهنگی و سلسله مراتب طبقاتی در زمره طبقه بالا و افراد گروه ب در طبقه پایین جامعه تعریف شده اند. نگرش ها و روی کردهای خانواده های گروه اول بیشتر مدرن و گروه دوم سنتی است. نتایج پژوهش نشان می دهند که این روی کردها و نیز پایگاه اقتصادی و فرهنگی چنین خانواده هایی در نوع گذران فراغت هر دو گروه اثر گذاشته است به طوری که دختران گروه الف از تنوع فراغتی بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر گذران فراغت در خانه، در خارج از خانه نیز فعالیت دارند و برعکس فراغت گروه ب بسیار کم تنوع و محدود بوده و تا حد زیادی در فعالیت های داخل خانه متمرکز است. نتایج اوقات فراغت در گروه اول، فرصت تفریح و سرگرمی بیشتری را برای آنها فراهم کرده و موجب شده است خصایص و رفتارهای شخصیتی خاصی چون برون گرایی، اجتماعی بودن، فعال و خلاق بودن در آن ها شکل بگیرد و در مواردی به دلیل عدم توجه و عدم کنترل و مدیریت صحیح به وسیله خانواده برخی هنجارشکنی های زیان بار نیز در آنها دیده شده است. عوامل یاد شده و نیز شرایط سخت زندگی، دختران گروه ب را مجبور به انجام کارهای سنگین در خانه کرده، بنابراین فرصت تفریح و سرگرمی را از آن ها گرفته است. این عوامل سبب بروز و پیدایی خصایص و رفتارهای شخصیتی خاص و گاه نامطلوبی نیز شده است نظیر درون گرایی، انزوا، انفعال، نداشتن خلاقیت، شرم، خجالت و کم رویی.

خلاصه ماشینی: "این پژوهش مبتنی بر نقش و تأثیرگذاران اوقات فراغت بر شکل‌گیری شخصیت افراد و نیز فرهنگی چنین خانواده‌هایی در نوع گذران فراغت هر دو گروه اثر گذاشته است به طوری که‌ در خارج از خانه نیز فعالیت دارند و برعکس فراغت گروه ب بسیار کم تنوع و محدود بوده و (2)-برای این که نام مدارس محرمانه باقی بماند جهت معرفی آن‌ها از حروف الف و ب استفاده شده است. صنعتی شده است و از آن‌جا که گاه در این نوع جوامع نیز چون جوامع صنعتی خصوصیات‌ این جوامع نیز وقت فراغت ایجاد شده است. و نیز شهرهای بزرگی چون تهران(که یک شهر بزرگ صنعتی است)زمان فراغت به چشم‌ 2-پژوهش دوم(نظیر این مطالعه)اوقات فراغت دو گروه از دانش‌آموزان طبقات بالا و است(آگبرن و نیم کوف،1353:241)لذا می‌توان گفت اوقات فراغت بنا به این که مربوط به‌ (در خصوص رفتارهای فراغتی)مورد توجه صاحب‌نظران فراغت نیز هست به طوری که آن‌ها نظیر بازی‌های رایانه‌ای،شطرنج و ورق نیز از دیگر فعالیت‌های فراغتی آن‌ها است. می‌گیرد یعنی وقتی کسی در حال اجرای رقص است دیگری نیز برای این که به او ثابت کند که بهتر از او می‌تواند برقصد به‌ داشته و افراد به منظور تفریح و لذت و نیز پر کردن وقت فراغت خود از این اروها استفاده می‌کنند( Parker, 2-1-نحوهء گذران اوقات فراغت:زمینه‌های فراغتی گروه الف چه در درون خانه و چه‌ 2-نوع فعالیت‌های گروه الف حکایت از تفننی و تفریحی بودن اوقات فراغت ایشان دارد آن‌ها دارد ولی به نظر می‌رسد به دلیل شرایط بهتر زندگی این گروه چون امنیت عاطفی از"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.