Skip to main content
فهرست مقالات

از اثر تا متن

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 179 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، لوی استروس، نشانه‌ها، آثار بارت رولان بارت، رولان بارت، زندگی و آثار بارت رولان، نشانه‌شناسی، زبان، سوسور، متن

زندگی و آثار بارت رولان بارت بی تردید یکی از مهم ترین منتقدان ادبی سده بیستم است که در زمینه نشانه شناسی پیش گام بود. «وی در اصل، منتقد ادبی و فیلسوف بود، اما آثار متعدد او که با نثری هوش مندانه نوعی جامع نگری را نسبت به پدیده اجتماعی نشان می دهند، چهره وی را به عنوان جامعه شناس نیز مطرح کرده اند. بارت در جوانی به محافل چپ و مارکسیست نزدیک بود، اما به زودی از آنها فاصله گرفت و پس از مدتی تدریس در موسسه مطالعات عالی اجتماعی فرانسه از سال 1976 کرسی معناشناسی ادبی را در کلژ دوفرانس بر عهده گرفت» (فکوهی، 312:1381). بارت با انتشار نخستین کتاب خود به نام درجه صفر نوشتار در سال 1953 به صف مطرح ترین متفکران قرن بیستم پیوست. وی در آثاری چون درجه صفر نوشتار (1953)، میشله (1954)، اسطوره شناسی ها (1957)، درباره راسین (1963)، مقاله های نقادی (1964) و کتاب امپراتوری نشانه ها (1970) ساختارگرایی است که به زبان شناسی و نشانه شناسی توجه بسیار دارد و با نقد نشانه های موجود در جوامع انسانی از فرهنگ روزمره گرفته تا ورزش و تبلیغات به تحلیل انسان شناختی نزدیک می شود. وی در مراحل پایانی زندگی خود با نگاشتن کتاب هایی چون مرگ مولف (1969)، از اثر به متن (1971)، لذت متن (1973)، نقد و حقیقت (1966) و S/Z (1970) به پساساختارگرایی روی آورد که دارای زبان و بیانی پرابهام، شعرگونه و در قالب قطعه نویسی است ...

خلاصه ماشینی: "بارت در زندگی‌نامهء خود با عنوان رولان‌ بارت است که در تعبیر فرهنگ توده‌ای مردم‌ انسان‌شناسی(لوی استروس)است تا به ورای‌ یعنی امکاناتی که زبان برای معنا فراهم می‌کند. فرهنگی و محصول خود زبان است و در معنی است و این معنی از زبانی به زبان دیگر این است که براساس نظریه‌های نشانه‌شناسی‌ استوار است که زبان تقریبا مانند فرهنگ به‌ چیزی است که به عنوان نشانه قابل بررسی‌ چیز دیگر لازم نیست حتما وجود داشته باشد نشانه‌شناسی بارت مبتنی بر این نیست که‌ بنابراین از نظر بارت نشانه‌شناسی نه تنها از نظر بارت رمزها و علائم در جهان ثابت‌ از این نظر است که آن‌ها هرگز است ولی خود را عام و کلی نشان می‌دهد. بنابراین کار ویژهء اسطوره تبدیل تاریخ به‌ منظور بارت از اسطوره همان ایدئولوژی در از نظر بارت هر اسطوره به عنوان نظامی از اما این نکته را نباید فراموش کرد که معنا به‌طور کلی از نظر بارت فرهنگ مدرن‌ تلقی بارت و لوی استروس از اسطوره بسیاری در فرهنگ عامه شده است که تأثیر این‌ گفتار و زبان معتقد است که اسطوره از مرجع‌ درحالی‌که اسطوره از نظر بارت نوعی‌ تفاوت دیگر لوی استروس با بارت در نظر وی هر چیزی ممکن است در یک اسطوره‌ اما از نظر بارت اسطوره به نظام‌ بارت برخلاف لوی استروس نشانه‌ها قراردادی‌ اما از نظر رولان بارت اسطوره دقیقا نظر لوی استروس اگر در اسطوره معنایی یافت‌ اسطوره دخیل‌اند وجود ندارد،بلکه این معنا را طرف دیگر اگرچه اسطوره از مقولهء زبان است‌ ویژه‌ای است و این مختصات فقط در سطح‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.