Skip to main content
فهرست مقالات

دین به مثابه یک نظام فرهنگی

نویسنده:

(8 صفحه - از 209 تا 216)

داستان انسان شناسی تقابل «خود» در برابر «دیگری» در بنیان انسان شناسی قرار دارد. تعاملی که ناشی از مبادی تاریخی انسان شناسی به عنوان رشته ای است که متعاقب تجربه استعماری و در نتیجه برخورد جوامع اروپایی با جوامع و مردمان «غریب» پدید آمد. در این برخورد آن چه بیش و پیش از همه جلب نظر می کرد تفاوت های «دیگران» بود و یکی ار چشم گیرترین این تفاوت ها، تفاوت رفتارها و باورهای دینی. مسیونرهای دینی پابه پای ماموران استعماری در مستعمرات وارد می شدند و قابل تصور است که امور دینی بیش از امور دیگر مورد نظر ایشان قرار می گرفت. نتیجه این توجه، پدید آمدن گزارش هایی از دین آن مردمان بود. بعدها هم با شکل گیری انسان شناسی به عنوان یک رشته علمی این توجه به دین هم چنان جزو علایق اصلی بسیاری از انسان شناسان باقی ماند و رفته رفته ادبیات گسترده ای در این باره پدید آمد ...

خلاصه ماشینی:

"می‌شدند و قابل تصور است که امور دینی بیش‌ به عبارت دیگر بررسی دین در انسان‌شناسی‌ این همان چیزی است که به آن‌ و به این ترتیب می‌توان هریک از جوامع را در تفسیری برای انسان‌شناسی است که باعث شده‌ که این روی‌کرد را-به ویژه در مورد برداشت‌ نکتهء قابل ذکر دیگر این است که امروزه‌ قرار گرفتن به ویژه در این مکان مایهء خشنودی‌ معنای این است که گزاره‌های انسان‌شناختی را به دین می‌پردازد و رأی خود را در این باره به‌ قول شده است-ارائه می‌دهد و تفصیل این‌ تدارک می‌بیند و به این نحو در دین یک‌ نظریهء گیرتز دربارهء دین شرح و بسط این‌ این کار تعریفی از دین را ارائه می‌دهد که در حقیقت چکیدهء نظریهء او دربارهء دین است: بودگی‌14که این حالات روحی و انگیزش‌ها به‌ جدا می‌کند این است که مدل‌های فرهنگی بر حال سؤال این است که نمادهای دینی‌ اعمال می‌شود؟نمادهای دینی این کار را با اما دلیل این که نمادهای دینی می‌توانند به تبیین عقلانی این جهانی که در غیر این‌ دینی این است که:«آن که می‌خواهد بداند بیان می‌کند تجربهء دینی را تنها می‌توان القاء این روی‌کرد چشم‌انداز دینی هم دارای‌ دینی بتواند این کارکرد را به صورتی قانع‌کننده‌ است تا این چشم‌انداز را منطبق با واقع‌18 است،به این معنا که در ارتباط با امور عملی و دین-یا به‌طور دقیق‌تر نمادهای دینی- بین این دو است. این دو وجود دارد و هم حالات روحی عود شده است و دوم بررسی ارتباط این نظام‌ اتخاذ این رویکرد نظام‌مند و بسته به دین را"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.