Skip to main content
فهرست مقالات

واره: نوعی تعاونی سنتی کهن و زنانه در ایران

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 243 تا 258)

کلید واژه های ماشینی : شیر، زنان، برکت، سنتی، توسعه، اجتماعی، مسایل توسعه و دانش بومی، اقتصادی، دانش بومی، ترافیک، شهر، فرهنگی، سازمان، کتاب، طراحی، هم‌وارگان، مسایل، اعضا، کار، دانش بومی یاری گری، شناخت، پژوهش، مردم، دانش بومی جوامع سنتی، علم، نوعی تعاونی سنتی، پیوندهای، جوامع محلی ایران، برنامه‌ریزی، محیط

در جستجوی برکت در قرن بیست و یکم؛ برنامه ریزی سیستمی، مسایل توسعه و دانش بومی یاری گری واره سازمانی است سنتی، غیررسمی، کهن و گسترش یافته در اغلب مناطق ایران، با کارکردهای مرکب، که از تلاقی برخی گونه های تعاونی بسیار کهن و ماقبل تاریخی، زاده شده و به خاطر اقتصادی کردن دام داری معیشتی و نیمه معیشتی در زمینه تولید فرآورده های شیری (رساکردن میزان شیر و سازمان دهی روند استفاده بهینه از شیر و نیروی کار و صرفه جویی در این دو عامل) و به خاطر ماهیت شیر و زمینه فرهنگی و تقدس شیر و برآوردن برخی نیازهای اجتماعی – روانی هم وارگان، تا به امروز تداوم یافته است. ظاهرا، همانند دیگر سنت های یاری گری در جوامع محلی ایران، واره نیز راه حلی اجتماعی و فرهنگی برای استفاده مشارکتی (و با بهره وری بالاتر) از منابع بوده است. طرز کار واره، به طور ساده و خلاصه، چنین است که در طول فصل شیردهی دام، تعدادی از زنان دام دار، شیرهای اندک خود را به نوبت «یک کاسه» می کنند. یک کاسه کردن شیرهای اندک به فرد فرد دامداران خرد اجازه می دهد که محصولات لبنی مورد نیاز خود را تولید کنند. البته این توصیفی بسیار «ساده شده» از واره است کما این که جنبه های اجتماعی و فرهنگی واره، مانند مراسم افتتاح واره، مقررات و قواعد گردش شیر، معیارها و روش های اندازه گیری شیر، ملاحظات جدی در انتخاب هم وارگان و غیره که در کتاب واره به تفصیل آمده است. نشان گر تنوع و گوناگونی وسیعی (در تمامی این زمینه ها) در میان واره های مطالعه شده سراسر کشور است ...

خلاصه ماشینی: "است کما این که جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی‌ غیره که در کتاب واره به تفصیل آمده است. این مقالهء تحلیلی تلاش شده است که بیشتر بر (1)-معانی زیر برای لغت عربی البرکه آمده است:سعادت، (6)-یکی از این داستان‌های به یاد ماندنی بدین شرح است: اما قلب نیز خود درون سیستمی بزرگتر است که راه‌کارهای توسعه در جامعهء مدرن نیز و لذا برای حل این معضل باید سیستمی ابداع‌ اما در این دو شهر تاکنون بیشترین اقدامات برای‌ تشکل سنتی واره در جامعهء مدرن امروز است. بحث قرار گرفته است:پیشینهء تاریخی واره در اجتماعی اعضای این تشکل سنتی است. تأثیر این سازمان کوچک اما بسیار فراگیر قرار او شیر را تحویل گرفتن برکت می‌آورده است)، برای پذیرفته شدن زنان در واره برشمرده است. مقدار شیر استفاده می‌شده است:چوب خطهای‌ خاصی برای تبادل شیر به وجود آمده است که‌ و عامهء مردم این است که عوامل و ملاحظات‌ تهران،نشانه‌هایی زنده از این طرز تفکر است. این تشکل داشته است. اعضای واره در جامعهء سنتی نیز اشاره می‌کند و هم‌بستگی زنان به تشکل واره است که موجب‌ دقت مفرط اعضای واره در پیمانه کردن شیر موجب شده است که کیفیت شیر دام‌داران همگی یک‌سان‌ به دیگر سخن،یک پیمانه شیر یک عضو واره(از در چنین شرایط است که کتاب واره به‌ بر مطالعهء عوامل فرهنگی و اجتماعی است. فهم و ادراک است بلکه برای ابداع راه‌کارهای‌ کتاب واره است که مسلما در سال‌های آتی‌ محلی است لذا غالبا به خطا تصور می‌شود که‌ کوریچیبا نیز در این مدت از 600 هزار نفر"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.