Skip to main content
فهرست مقالات

طایفه میر در گذر تاریخ

نویسنده:

(17 صفحه - از 231 تا 247)

کتاب از دو مقدمه و شش فصل تشکیل شده است، فهرست مندرجات و منابع و ماخذ کتاب بدان پایان می بخشد، شرح فصول ششگانه کتاب عبارتند از: فصل اول - پراکندگی جغرافیایی طایفه بزرگ میر صفحه 47 فصل دوم - ویژگی های سیاسی اجتماعی صفحه 61 فصل سوم - آشنایی با تاریخ و رویدادهای تاریخی صفحه 67 فصل چهارم - آثار باستانی و تاریخی صفحه 131 فصل پنجم - شعبه های مختلف طایفه بزرگ میر صفحه 145 فصل شش م- شجره و تبارنامه طایفه میر صفحه 181 با نگاهی به فصول مذکور مشخص می گردد که ساختار حجمی کتاب نابرابر است. مثلا فصل دوم از پنج صفحه تشکیل می شود، و فصل سوم از 63 صفحه و فصل ششم از 72 صفحه. مولف محترم بدون هیچ ادعایی اطلاعات محلی با ارزش فراوانی را در کتاب خود به شیوه ای تدوین نموده است که تمامی داده ها درباره رویدادهای تاریخی قلمرو طایفه میر می باشد ...

خلاصه ماشینی:

"مؤلف محترم طایفه میر در گذر تاریخ راجع به درستی یا نادرستی انتساب اتابکان به حضرت عباس(ع)حدس‌های دیگران را نقل قول نموده و بیان کرده که در اقوالی جد آن‌ها را لله‌ -طایفه بهاروند نیز از تیره‌های مختلفی تشکیل شده است که بسیاری از آن‌ها از نسل بهار رده‌های قبل از خانوار نیز در تمام عشایر ایران دارای کاربرد همانندی است ولی این رده در حسینخان پدربزرگ دکتر سکندر امان اللهی و کدخدای مورد تأیید توده‌های طایفه بهاروند بوده است. زیرا در عشایر،به شیوه سنتی رسم بر این است که کدخدا متعلق به رده خاصی از همان طایفه بود که‌ در رده‌بندی فوق اصل بر این بوده است که ساخت سنتی پنج رده‌ای از سطح ایل تا سطح‌ خود را از سطح طایفه به سطح ایل رساندن قابل تعمق است،البته در دو مورد حق به جانب اول این که در هر رده عشایری که پرسش رده‌بندی شناختی را مطرح نماییم،مورد پرسش، رده خود را ایل یا طایفه می‌نامد اگرچه این رده در حد زیر تیره و یا کوچک‌تر از آن باشد و اینان‌ از تیره‌های مختلفی تشکیل شده است)ولی در آغاز دهه هفتاد،ناگهان این طایفه ایل شده است‌ اگر جمعیت چهار طایفه بالاگریوه را که در آن زمان 6000خانوار ذکر شده است حدودا حسین خان رئیس طایفه مراد علیوند»پایه‌های این ایل شدن بوده است ولی: سنتی اجتماعی رده‌های عشایری کدخدا حسین سرپرست و رئیس تیره مراد علیوند بوده ولی چون تیره دیگر بهاروندها یعنی کرد علیوند تابع کدخدا حسین نبوده‌اند حکم فقط برای‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.