Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی نرم افزار خدمات کتابداری و اطلاع رسانی قلم توس

نویسنده:

(7 صفحه - از 163 تا 169)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، نرم‌افزار، کتاب، ورود اطلاعات، انتقال اطلاعات، فیلد، پایگاه اطلاعاتی، جست‌وجو، کاربر، نرم‌افزار قلم‌توس

خلاصه ماشینی:

"حال سؤال این‌ است که اگر نتیجه رایانه‌ای شدن سیستم امانت کتابخانه این باشد که‌ مراجعه کننده پس از جست‌وجو و برای انجام یک رزرو ساده نیز باز هم‌ به کتابدار مراجعه کند،آیا می‌توان رایانه‌ای شدن را به عنوان یک‌ پیشرفت در انجام امور جاری کتابخانه تلقی نمود؟ -از آن جایی که اکثر مراجعه کنندگان به کتابخانه از سواد اطلاعاتی‌ کافی در زمینهء بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای برخوردار نیستند، لذا در نظر گرفتن هر گونه امکانات کمکی در این نوع نرم‌افزارها می‌تواند در رفع مشکلات آنان بسیار کارگشا و سودمند باشد. حال اگر بخواهیم‌ مشکلی که قبلا در خصوص عدم امکان ذخیره خروجی‌ها به فایل‌ اشاره شده را نیز به این مورد اضافه کنیم،این سؤال مطرح می‌شود که کتابخانه چگونه قادر خواهد بود خروجی چاپی کارت‌های همین‌ 1000 عنوان کتاب مورد اشاره که البته در یک کتابخانه تعداد زیادی نیز محسوب نمی‌شود را با ترتیب دلخواه و به صورت پشت سر هم در یک زمان محدود تهیه نماید و کار را به اتمام برساند. تنها گزارش قابل دریافت در این نرم افزار،خروجی‌های‌ چاپی کارت‌ها و برچسب‌های عطف و جیب کتاب با قالب از پیش تعریف‌ شده و غیر قابل انعطاف است که حتی نتیجهء این گزارش‌گیری قابل‌ ذخیره در یک فایل نبوده،بلکه تنها از طریق ارسال مستقیم به‌ چایگر قابل دریافت است که با عدم امکان استفاده از چاپگرهای سوزنی‌ و کارت‌های رولی برای چاپ برگه‌ها،کتابخانه رابا مشکلات عدیده و ابتدایی در خصوص چاپ برگه‌ها مواجه خواهد ساخت که به هیچ وجه‌ برای یک نرم‌افزار کتابخانه‌ای قابل توجیه نمی‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.