چکیده:
با ایجاد کتابخانههای پزشکی،به عنوان محلی انباشته از منابع و تحقیقات پزشکی،جهت کمک علمی به پزشکان،نیاز به وجود کتابدارانی با گرایش پزشکی احساس شد.پس از آن:کتابداران تعلیمیافته،در این زمینه،به سازماندهی منابع و تأمین نیازهای اطلاعاتی پزشکان در درون کتابخانهها پرداختند.اما در 1791،گرترود لمب تصویر جدیدی از کتابخانهها و کتابداران پزشکی ارائه داد.او عقیده داشت،کتابداران،به خصوص آنهایی که مهارتهای اطلاعیابی را آموزش دیدهاند باید یکی از اعضای اساسی و فعال گروه مراقبت پزشکی باشند.کتابداران پزشکی بالینی با حضور در کنفرانسها و بحثها،گزارشهای صبحگاهی،در میان گروه مراقبت و درمان، و بر بالین بیماران نیازهای اطلاعاتی را دریافت کرده و اقدام به جستوجو و تهیهء سریع این اطلاعات میکنند.در سال 0002 مفهوم جدید اطلاعرسانان پزشکی ظاهر شد:«کتابداران مرجع که با داشتن مهارتهای اطلاعیابی و زمینهء دانش پزشکی نقش مؤثرتری در مراقبت و درمان بهتر بیماران و آموزش پزشکی خواهند داشت».با توجه به اینکه نیازهای اطلاعاتی پزشکان هر روز و هر ساعت پدیدار میشود و با توجه به محدودیتهای زمانی آنها و انبوه اطلاعات موجود، جستوجو و بازیابی اطلاعات مرتبط توسط آنان با دشواریهایی همراه است و کتابداران با حضور فعالانهء خود میتوانند به یاری گروه پزشکی بپردازند.از 2991،مفهوم پزشکی مبتنی بر شواهد(ای.بی.ام.)برای اولین بار در منابع پزشکی ظاهر شد که عبارت است از:«استفادهء صحیح، روشن،و خردمندانه از بهترین مدرک جاری به منظور اخذ تصمیمات مناسب و مطمئن،جهت مراقبت و درمان بیماران ویژه،از طریق ترکیب مهارت تخصصی پزشکی فردی با بهترین مدرک بالینی خارجی که حاصل تحقیقات سازمانیافته است به دست میآید».ای.بی.ام.در سالهای اخیر،فعالیت کتابداران را به میزان زیادی توسعه داده است.نتایج پژوهشهای انجام شده حاکی از نقش مؤثر کتابداران پزشکی بالینی در افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است.
خلاصه ماشینی:
">حضور کتابداران پزشکی بالینی در گروه مراقبت پزشکی بعد از لمب،تلاشهایی در جهت تبیین نقش کتابداری پزشکی بالینی انجام شد؛از قبیل کالمن31که در مقالهای در 8791،سعی کرد این سؤال را پاسخ دهد که«کتابداران پزشکی چه میکنند و چرا؟»(8)و یا کیمپل41 که با بررسی منابع کتابداری پزشکی بالینی بیان کرد آنها برای تأمین سریع اطلاعات برای پزشکان و دیگر اعضای گروه مراقبت پزشکی و آموزش مهارتهای اطلاعیابی به آنان وجود دارند(8؛31:223-823)به طور ساده میتوان گفت که آنها،کتابداران مرجعی هستند که در قرارگاه پزشکی51بیمارستان حضور دارند،اما با این اندیشه که کار مرجع بهطور سنتی در کتابخانه با کار سی.
اما با توجه به انبوه اطلاعات روزافزون و زمان لازم جهت جستوجوی سازمانیافتهء اطلاعات مرتبط،پزشکان و اعضای گروه مراقبت بهداشتی فرصت ندارند که بیماران خود را رها کرده و به کتابخانه مراجعه کنند و از میان منابع گوناگون به جستوجو بپردازند و در نهایت نیز ممکن است به نتیجهء مطلوب و مقالهء مرتبط دست پیدا نکنند(8؛9:717-027).
Crowley >بحث و نتیجهگیری با توجه به بررسیهای انجام شده،ویژگیهای کتابداری پزشکی بالینی در عصر اطلاعات به این ترتیب مشخص میشود: متخصص اطلاعات،حاضر در گروه مراقبت پزشکی همچون عضوی از گروه آنها، حضور در سرکشی بالینی یا نشستهای پزشکی جایی که بیماران خاصی مورد بحث قرار دارند،مشارکت در آموزش،تأثیرگذاری بر مراقبت بیمار،تأمین اطلاعات با کیفیت و مورد نیاز پزشکان در حمایت از اخذ تصمیمات پزشکی،تعریف و تشریح مسئلهء پزشکی، و ارائهء پاسخهای فوری به درخواستهای اطلاعاتی در لحظهء مراقبت73(8)."