خلاصه ماشینی:
"اما قبل از تشریح این بحث،لازم است این نکته را یادآور شوم که اگرچه رسانهها در چارچوب گفتمان رسمی دموکرات دیده میشود هستند، نباید به این نکته نیز بیتوجه بود که این موضوع تمام واقعیت نیست و رسانههای ایران-حتی رادیو و تلویزیون که در کنترل کامل دولت است-اگر بخواهند هم قادر به تامین و پیروزی از تمام آنچه سیاستهای دولت اقتضا میکند،نیستند و عوامل متعددی در ساخت و تولید و ارائه برنامههای رسانهای مشارکت دارند و هر کدام از این عوامل هم به گونهای نحوه بازنمایی واقعیت-از جمله واقعیتهای ورزشی-در رسانهها را متاثر میسازند.
با توجه به دولتی بودن مدیریت هر دو نهاد ورزش ورسانهها در ایران،پیوند این دو نهاد نیز به نحو آشکاری با مباحث قدرت و ابدئولوژی عجین شده است؛عوامل مذکور اگر چه به صورت جزئی در برخی زمینهها دارای قدرت تاثیرگذاری هستند،اما در تحلیل نهایی میتوان گفت گفتمان رسمی حکومت مهمترین عامل تعیینکننده در نوه بازنمایی ورزش و فوتبال در رسانهها هستند.
>چالش تقاضای اجتماعی اولین عامل مهمی که رسانههای ایران را به پخش برنامههای ورزشی و بخصوص فوتبال ناگزیر کرده، وجود"تقاضای اجتماعی"گسترده و شدید برای فوتبال است.
توجه سیاسی این بازنمایی،تا حدودی به تقاضای اجتماعی مخاطبان برای دیدن این مسابقات بستگی دارد و همچنین تفکیکپذیری نهادی ورزش مدرن که به مثابه حوزهای مستقل تا حدودی خود را از نهاد سیاست جدا نگه داشته است تا رسانهها بتوانند فارغ از برخی ملاحظات سیاسی، نسبت به انعکاس آن اقدام کنند."