خلاصه ماشینی:
">کدام روشنفکری دینی؟ محمد منصور هاشمی،دیگر سخنران این جسله، ترجیح داد به جای نقد شفاهی بر خود متن کتاب، به توضیح جریانهای متفاوت روشنفکری دینی بپردازد و سپس ارتباط اثر را با این جریانها بازیابد، چرا که به اعتقاد وی اولا نقد در حوزه نوشتاری بیش از حوزه گفتاری موثر عمل میکند و دوم این که با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی کنونی، مرزبندی میان شکلهای متمایز روشنفکری دینی ضرورت بیشتری یافته است.
این گروه در مواجههاش با دو پدیده دین و غرب،بر خلاف دیگر گروهها،نگاه عرفانی به دین را جایگزین نگاه متشرعانه وفقهی میکند و همچنین از بخشهایی از اندیشه غرب سود میجوید که قابلیت تلفیق و گفتوگو با یک نگاه دروندینی را در بطن خود دارا باشند؛این دقیقا همان دلیلی است که روشنفکری دینی،فلسفه تحلیلی را بر فلسفه قارهای ترجیح میدهد و البته تحت تاثیر همین فلسفه در مجادلاتاش نیز استدلالهای فلسفی یا کلامی را به جای استدلال نقلی و یا زبان عاطفی بر میگزیند.
4. از دیگر پیشفرصهای شهودی-زبانی ما پیرامون مفهوم روشنفکری دینی،این گزاره است که هر عملی که از این شخص در مقام یک روشنفکر دینی بر میآید،باید نوع غیردینی آن نیز در عالم نظر و عمل موجود باشد.
در این جا سوالی بنیادین پیش میآید و آن این که آیا روشنفکر برای فعالیت عملی خود،برای تغییر درخواستهها و یا تهییج عواطف و احساسات، نیازمند هیچگونه مجوزی از سوی مخاطبش نیست؟و اگر محتاج چنین اجازهای است،چگونه قادر به کسب آن است؟روشنفکر تنها در صورتی رخصت دخل و تصرف عملی مییابد که پیش از آن،خود به طور اساسی عمل روشنفکری را بر عقاید و پیشفرضهای خود اجرا کرده باشد."