Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات در کتابداری

نویسنده:

(4 صفحه - از 8 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات، مدیریت، مدیریت دانش، مدیریت اطلاعات در کتاب‌داری، دانش، کتاب، خدمات مدیریت دانش مدیریت اطلاعات، کتابخانه، سازماندهی ارائه خدمات مدیریت دانش

خلاصه ماشینی:

"در این فرآیند و تعامل سه عنصر مورد اشاره،مؤلفه‌هایی وجود دارد که آنچه را در مورد آنها صورت می‌گیرد می‌توان به دو مقوله عمده‌ تقسیم کرد،که در تصویر زیر به طور ساده و اجمالی آمده است: فراهم آوری سازماندهی ارائه خدمات‌ باز خوردها (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنچه ناظر بر عملکرد حرفه‌ای این فرایند است به دو جنس‌ «مدیریت دانش»و«مدیریت اطلاعات»تعلق دارد؛که تصویر زیر میدان عمل این دو نوع مدیریت را ترسیم می‌کند: فراهم آوری سازماندهی ارائه خدمات‌ مدیریت دانش مدیریت اطلاعات در این هر دو نوع،مدیریت در معنای عام آن آمده یعنی شامل‌ سیاست گذاری،تصمیم گیری،و برنامه ریزی است. کتابداران در انجام‌ فعالیت‌های این قسمت از کار کتابخانه باید نسبت به همه ضعف‌ها و قوت‌های تولید دانش،از جنبه‌های معرفت شناسی،زبان شناسی، فن آوری،اقتصاد و جامعه شناسی آگاهی داشته باشند،زیرا کم‌ و کیف تولید دانش از همه این عوامل و عوامل دیگر نیز،تاثیر مدیریت اطلاعات با این مسأله سر و کار دارد که چگونه می‌توان،با تکیه بر دانش‌ سامان یافته در کتابخانه،اطلاعات مورد نظر و نیاز مراجعان را تامین کرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌پذیرد. بنابراین مدیریت اطلاعات با مسائلی از این نوع رو به رو است که‌ اساسا«انسان»چگونه می‌داند؛ظرفیت و قابلیت ذهن در ادراک‌ آنچه حس می‌کند چیست؛سن،گروه اجتماعی،تخصص، ویژگی‌های زبانی و جز آن تا چه پایه در درک یا تاویل معنای متن‌ دخیل است،چگونه می‌توان موثرترین ارتباط را میان دانش‌ سامان یافته کتابخانه و ذهن جوینده برقرار کرد،و الگوهای موفق در این زمینه چیست و موارد فراوان دیگر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.