خلاصه ماشینی:
"مقدمه پژوهشهای انجام شده در خصوص فرهنگ آموزش و پرورش مدارس ژاپنی اعجاب جهانیان را برانگیخته است،به طوری که در چندین آزمون بین المللی( TIMSS تیمز)،کشور ژاپن به لحاظ آموزش و پرورش،جزو کشورهای برتر جهان بوده است.
به زعم برخی پژوهشگران(لوییس،سر کار آرانی،دوای و دیگران)، در مدارس ژاپن آموزش قلبها و اندیشههای بچهها مدنظر است.
آموزش و پرورش ژاپن با همهء محاسنی که میتواند برای ما آموزنده باشد و تجارب موفق را در اختیار ما قرار دهد،ولی در دهههای اخیر با مشکلاتی مواجه بوده که صاحبنظران علوم تربیتی ژاپن را به فکر واداشته است،از جمله قلدری بچهها (Bullying) ،کاهش انگیزهء تحصیلی دانشآموزان،نداشتن علاقه برای ادامهء تحصیل(پروفسور نقی زاده)و عدم توجه به فردیت(در ژاپن به کار گروهی و تیمی بسیار توجه میشود و در نتیجه،فرد و خواستهای فردی کمتر مورد توجه است)،موجب بروز مشکلاتی شده است که در خور توجه است."