Skip to main content
فهرست مقالات

مثلث طلایی نوشتن برای مطبوعات

نویسنده:

(4 صفحه - از 126 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : مطبوعات، مثلث طلایی نوشتن، روزنامه، روزنامه‌نگاری، کتاب، خبر، خواننده، تهران، آموزش، مصاحبه

خلاصه ماشینی:

"نوشتن برای‌ مطبوعات از مرحلهء غیر تخصصی و آماتور تا مرحلهء ارتباط فراوان با جراید و پرداختن حرفه‌ای به این موضوع،که همان روزنامه‌نگاری‌ است،دوباره درسال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و ظاهرا از آن جا که آسان‌تر از تألیف کتاب و هم،کم‌هزینه‌تر از آن است،مورد اقبال‌ جوانان واقع شده است. نویسندهء کتاب پیش‌رو نیز به ناچار با همین دشواری رو به رو بوده و از این قاعده،مستثنا نشده است،و مشاهده می‌کنیم که وی بیشتر اصل وشتن را مبنا قرار داده*و بر نویسندگی و عمل نوشتن،بیشتر از روزنامه‌نگاری و همکاری با مطبوعات تکیه دارد،در جای جای کتاب،به گفته‌های‌ نویسندگانی همانند فالکنر و مارکز استناد می‌جوید،و در توجیه این‌ مسأله می‌نویسد: «از آن جایی که فنون نوشتن( gnitirW )حداقل در کتاب‌ها و منابع آموزش غربی،شمول بیشتری دارد،و تقریبا تمامی عرصه‌های نوشتار مطبوعاتی را شامل می‌شود،می‌توان‌ نکات آموزشی آن را-به ویژه-به گزارش‌نویسان نیز توصیه کرد». 5 در فصل سوم،کوتاهی و ایجاز سادگی و روشنی،نقل قول، پیشینه و سابقه،استدلال و منطق،روایت و حکایت،رنگ و توصیف،مقابله و مقایسه،نشان دادن به جای گفتن،آمار و اطلاعات‌ به عنوان سازندهء مغز مثلث تشریح می‌شوند:«نویسندهء روزنامه باید بداند که ستون یادداشت،محل ارسال نامهء خصوصی نیست،و اگر قرار باشد نوشتهء او پیچیده و غیرقابل فهم باشد،کارکرد خود را برای‌ روشن‌گری از دست خواهد داد». تضاد و تقابل‌18 «مقالهء خبری»عنوان فصل هفتم است،اندیشه‌ای که با خبر روز گره خورده است،19و پس از آن،تیترنویسی به عنوان فصل‌ هشتم رخ می‌نماید؛مقوله‌ای که شاید مربوط به آغاز کار باشد،ولی از آن‌جا که دشوار و دقیق است،پس از مطالب دیگر آمده،و نه پیش‌تر از آن‌ها،به عباراتی بالاترین بازی ذهنی روزنامه‌نگاران در کار رسانه‌ است که باید دارای این ویژگی‌ها باشد:20 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.