خلاصه ماشینی:
"موسیقی دستگاهی ایران ردیف میرزا عبد الله @ موسیقی دستگاهی ایران ردیف میرزا عبد الله به روایت نور علی خان برومند @تنظیم و نتنویسی برای سنتور:دکتر احد بهجت @مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور،1379 (به تصویر صفحه مراجعه شود) موسیقی در بسیاری از اوقات،آن چیزی نیست که ما معرفی میکنیم و کاری را که ما از آن انتظار داریم انجام نمیدهد،چرا که علیرغم تصورات ما،ماهیت خاص خود را دارد،که البته این به معنای انکار خلاقیت آهنگساز نیست.
گو اینکه مرزبان در مباحث خود تحت عنوان«هنر اسلامی»در 20 صفحه،که با تصاویر مناسبی همراه است فرازهایی از هنر اسلامی و تجلی آن در عرصهء هنر و معماری را بر رشتهء تحریر و تصویر درمیآورد اما نکات مهم اساسی در باب هنر اسلامی اولا به بیان اصول، مبانی،مبادی و ویژگیهای آن مربوط میشود که برخلاف بخشهای قبلی در این بخش بسیار مهم از کتاب به چشم نمیخورد،ثانیا موضوع حائز اهمیت یعنی تأثیر هنر ایران بر رونق و شکوفایی هنر اسلامی- که از اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هـ ق.
به نظر میرسد دلیل اقبال داستان نویسان جنگ ایران به این ژانر(گونه)داستانی،در مقایسه با سایر گونههای داستانی،ناشی از این امر باشد که داستان کوتاه از چند جنبه با شرایط جنگی تناسب بیشتری دارد: 1-نویسندگان جنگ بر آن بودند تا در کوتاهترین زمان،مکنونات قلبی و تجارب خویش را از جنگ به نگارش درآورند و بدیهی بود در فرصتهای کوتاهی که پیش میآمد نهتنها امکان نگارش رمان که حتی داستان بلند نیز به سختی وجود داشت و از آنجا که رزمندگان نویسنده یا نویسندگان رزمنده و غیر رزمنده اغلب دلنگران از دست شدن فرصتها و نیروی فرساینده و نیسان بخش زمان بودند،قالب داستان کوتاه را برای بیان مقاصد خویش مناسبتر یافتند."