Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در ایران! یافته ها و نایافته ها

نویسنده:

(10 صفحه - از 30 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، کتاب‌داری، کتابداری، دانشجو، مسائل آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، برنامه، کتابخانه‌ها، گروه‌های آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، پذیرش دانشجو

خلاصه ماشینی: "آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران: یافته‌ها و نایافته‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود)دکتر زهیر حیاتی‌ عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز ب‌ مقدمه: در حالی که مقالات منتشر شده در مجلات کتابداری در مجلات کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ که به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و از نشریات معتبر دنیا شناخته شده‌اند کمتر به بازخوانی مسائل آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی مانند گروه‌های آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی، برنامه‌های آموزشی مدرسان،تجهیزات و شرایط پذیرش دانشجو که در گذشته مورد توجه و بحث بود می‌پردازند،ولی جامعه‌ کتابداری و اطلاع‌رسانی ایرانی هنوز به مرور این مسائل علاقه نشان‌ می‌دهد. گروهی به خاطر ماهیت آموزشی که برای رشته کتابداری‌ قائل هستند جایگاه مناسب آن را در دانشگاه علوم تربیتی می‌دانند، (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماریون پاریس: فقدان تارهای ارتباطی بسیار پیچیده‌ میان دانشکده‌های کتابداری با سایر دانشکده‌ها و بخش‌های دانشگاه‌ می‌تواند علت بسته شدن‌ دانشکده‌های کتابداری باشد اما گروه بزرگ‌تری از مدرسان کتابداری جایگاه‌های سنتی رشته خود را قبول ندارند،ولی از تعیین جایگاه مناسب در یکی از دانشکده‌های‌ موجود نیز عاجزند. با توجه به افول برنامه‌ریزی آموزشی متمرکز در ایران که مورد انتقاد فراوان بخصوص از سوی اساتید کتابداری و و اطلاع‌رسانی قرار گرفته است،اختیار اصلاح و تدوین برنامه‌های آموزش بخصوص‌ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه‌ها محول شده است. این‌ برنامه‌ها به جای این که مانند سابق در تهران تهیه شده باشد در شهرستان‌ها تهیه می‌شود و بدین ترتیب سعی شده است،عدالت گروه کتابداری به خاطر این که جبران‌ مافات نمایند و از قافله فناوری‌های نوین‌ اطلاع‌رسانی بیش از این عقب نمانند، بدون اینکه امکانات لازم شامل مدرس و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم افزاری را فراهم آورده باشند،اقدام به پذیرش‌ دانشجو در گرایش اطلاع‌رسانی نمودند (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجتماعی هم برقرار شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.