خلاصه ماشینی:
"این گروه با تمرکز فعالیتهای خود در مرکز خدمات کتابداری،منشأ بسیاری از تحولات بنیادی در حوزه علم کتابداری شیوه یک مانیومنتالیست نگرش به درون و برون یعنی روش عشاق است این تفکر ناظر برقراری سازگاری بین اجزای یک مجموعه جهت رسیدن به هدف مشترک میباشد در این کشور بودند.
حال چرا شاهنامه از گزند مصون ماند؟دلایل متعددی در این میان وجود دارد که به شماری از آنها اشاره میکنیم: الف-نگرش عاشقانه:فردوسی به این آب و خاک مقدس و تمدن ایرانی عشق میورزید و زبان پارسی را سمبل آن فرض میکرد، بنابراین در پی احیا کردن آن بود.
آسیبشناسی مانیومنت آموزش کتابداری در ایران بحث پیرامون آسیبشناسی مامیومنتها بخصوص شاهنامه که یک اثر ملی و فرهنگی است ما را به حیطه یادگار آموزش کتابداری ایران نزدیک میکند،چرا که این یادگار هم سر در فرهنگ و هم سر در اجتماع ایران دارد.
حال با اتکا به خودشناسی به اعتراف بپردازیم که آیا در درک محضر یادگارسازان کتابداری، رسالت حرفهای را آموختهایم؟اگر از اصحاب یا تابعین آنها بودهایم،به چه میزان در گسترش تفکر آنها نقش داشتهایم؟آیا در زمان نقش آفرینی مانیومنتالیستها،اهداف آنها برای ما درونی شده بود؟!آیا نسل متقدم که شامل گروهی از مانیومنتالیستها میشود،اطمینان از انتقال صحیح دانش و معرفت خود دارند؟یا هر کسی به استطاعت و ظن خود یار این مقوله شده است؟آیا شرایط حاکم فعلی در مقوله آموزش کتابداری،همان الگوی یادگارسازان است؟آیا عمر اخلاق در رسالت حرفهای به پایان رسیده است؟ کدامیک از دو جنبه عرض یا جوهر در آموزش کتابداری ما را به خود مشغول ساخته است؟ تنها یک پاسخ برای این پرسشها کافی است،«در خانه اگر کس است یک حرف بس است»."