Skip to main content
فهرست مقالات

عالمی دیگر بباید ساخت...

نویسنده:

(5 صفحه - از 44 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : کتابداران، کتابخانه‌ها، رایانه، برنامه‌های درسی مدارس کتاب‌داری، کتاب‌داری، دانش، برنامه‌های درسی نظام آموزش کتابداری، تخصصی، اطلاع‌رسانی، حوزهء رایانه و فناوری‌های جدید

خلاصه ماشینی:

"باید قادر باشند با نرم‌ افزارهای خاص کتابداری کار کنند و بخصوص در بخش مرجع‌ باید بتوانند از امکانات فناوری‌های جدید استفاده کنند و در کتابداران علاوه بر دانش کلی،به دانش‌ تخصصی در حوزهء رایانه و فناوری‌های جدید و مسائل‌ روان‌شناختی و فرهنگی، برای کار با مراجعه‌کنندگان‌ خود نیاز دارند کمترین زمان،بیشترین اطلاعات را از پایگاه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پیدا کنند و در اختیار مراجعه‌کنندهء خود قرار دهند. کتابداران دیگر نمی‌توانند تخصص خود را محدود به حوزهء کتابداری-به معنای سنتی آن- بکنند و بقیهء کارها را تخصص دیگران بشمارند،بلکه لازم و ضروری‌ است که با علوم ارتباطات،روان‌شناسی اجتماعی از یک سو و اطلاعاتی فنی بهره‌گیری از رایانه و اینترنت آشنایی کافی داشته‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) باشند. ذکر این نکته خالی از فایده نیست،که ارائه چنین مقولات‌ مهمی عملا در یک درس و یک نیم سال عملی نیست و این درس‌ بنیادی خود به تعدادی دروس زیر مجموعه‌ای و پیوسته به هم‌ تقسیم می‌شود؛بخصوص که سرعت تغییرات در فناوری‌های‌ اطلاعاتی بسیار سریع و شدید است و لازم است دروس و مطالب (به تصویر صفحه مراجعه شود) درسی زیر مجموعه‌ای درس«فناوری‌های اطلاعاتی»به طور مرتب روزآمد گردد. البته منظور آن نیست‌ که کتابداران باید در حد و حدود متخصصان رایانه در این حوزه تخصص‌ داشته باشند،مگر کتابداران پزشکی به اندازه پزشکان پزشکی‌ می‌دانند،بلکه منظور آن است از مقدمات و کلیات آن علم اطلاع کافی‌ داشته باشند تا بتوانند در کنار متخصصان رایانه قرار بگیرند،و با داشتن‌ زبانی مشترک،از آن‌ها بخواهند که نظام را از نظر فنی-و هم چنین از نظر فرهنگی و اجتماعی-به گونه‌ای طراحی کنند که مورد پسند آن‌ها باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.