Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش کتابخانه های دیجیتال: محافظه کاری یا رادیکالیسم

نویسنده:

(9 صفحه - از 59 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه‌های دیجیتال، اطلاعات، آموزش کتابخانه‌های دیجیتال، محافظه‌کاران، آموزش مبحث کتابخانه‌های دیجیتال پیشنهاد، کتابداری، اطلاع‌رسانی، دروس تخصصی کتاب‌داری، مفهوم کتابخانه‌های دیجیتال، اطلاعات دیجیتال

خلاصه ماشینی:

"دیدگاه رادیکال‌ها:این گروه با استعانت از هدف فوق‌ آرمان‌گرایانه از اهداف مشترک محققان و سرمایه‌گذاران سخن به‌ میان می‌آورند و اهداف غایی را در قالب این عبارات بیان می‌کنند: دیدگاه محافظه‌کاران: در شرایط کنونی به واسطه‌ گستردگی در انتشار و ذخیره‌ مواد چاپی،در کنار منابع‌ الکترونیک،امکان تحقق‌ جهان تمام دیجیتال دور از دسترس است (به تصویر صفحه مراجعه شود) «تحقیق و توسعه(پیرامون کتابخانه‌های دیجیتال)تا موارد متعالی‌تر بشری امتداد می‌یابد»و این مهم«عهد و پیمان‌ کتابخانه‌های دیجیتالی است»و عامل و«محرک و روانی» (4،ص 56)برای پژوهشگر محسوب می‌شود. جدول شمار 1:پراکندگی مقاطع تحصیلی با توجه به نوع دانشگاه در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌ریزی آموزشی به منظور گنجانیدن‌ موضوع کتابخانه‌های دیجیتال در مجموعه دروس رشته کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی،مقاطع تحصیلی مد نظر قرار گیرد. در ضمن پیرامون‌ دیدگاه میانه‌رو که با نگرش معتدل به موضوع می‌نگرد بحث شد و این نکته مورد نظر قرار گرفت که تفکر میانه‌رو بدنبال شناسایی‌ مقدورات ما در کشور می‌باشد و از طرف دیگر به زیر ساخت‌ها و (به تصویر صفحه مراجعه شود) امکانات کشور در مقوله ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال می‌اندیشد. این مهم به چند دلیل محقق شد،دلایل مورد نظر عبارت‌اند از: الف-اگر قرار بر این است که مدخل کتابخانه‌های دیجیتال به‌ عنوان درس تخصصی کتابداری در مجموعه دروس اجباری قرار گیرد،پس پرداختن به سایر مباحث نوین مانند نشر الکترونیکی، منابع اطلاعاتی الکترونیکی،اصطلاحنامه‌های الکترونیکی، فراکتاب‌ها،خدمات اطلاع‌رسانی،الکترونیک و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.