Skip to main content
فهرست مقالات

ایجاد یک مرکز اطلاع رسانی

نویسنده:

(4 صفحه - از 108 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : وب، مرکز اطلاع‌رسانی، کتابخانه، تحلیل نیازهای اطلاعاتی سازمان پرداخت، تحلیل نیازهای اطلاعاتی، کتاب، سیاهه وارسی، سازمان، بازیابی اطلاعات، تحلیل نیازهای اطلاعاتی مورد توجه

خلاصه ماشینی:

"نویسنده در مقدمه کتاب ضمن بیان هدف،عنوان می‌کند که‌ کتابش به ارائه روشی مطمئن و عملی برای آغاز کار تأسیس یک‌ کتابخانه یا مراکز اطلاع رسنای می‌پردازد و بیشتر برای کسانی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)دکتر اسد الله آزاد مناسب است که در کتابخانه‌های یک نفره فعالیت می‌کنند. مثلا اینکه محل فیزیکی کتابخانه در کجا قرار دارد؟آیا کتابخانه در ساعت های معینی باز است؟آیا فقط زمانی‌ فعالیت می‌کند که کارمندان حضور داشته باشند یا مراجعان به‌ تنهایی هم می‌تواننند از خدمات آن استفاده کنند؟ نویسنده در ادامه به توصیف شکل و فرمت اطلاعات که به چه‌ صورت باید باشد،ساختار فیزیکی،نوع طرح رده‌بندی،توصیف‌ فهرست که به صورت رایانه‌ای،میکروفیش،کتاب،فهرست‌های‌ چاپی کلاسوری‌2یا کارتی و مواردی از این قبیل می‌پردازد. فصل سوم که عنوان آن«راه‌اندازی خدمات اولیه»است به‌ توضیح و تشریح خدماتی می‌پردازد که کتابخانه یا مرکز اطلاع‌رسانی قرار است به مراجعان خود ارائه دهد. آنچه که از نظر نویسنده در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است،آغاز کردن‌ با یک مجموعه کوچک است که بتوان به واسطه آن خواسته‌های به جای آنکه از رایانه صرفا برای‌ بازیابی اطلاعات از یک پایگاه‌ اطلاعاتی خاص استفاده شود،باید آن را به عنوان ابزاری برای‌ سازماندهی و مدیریت اطلاعات‌ برای استفاده مؤثرتر بکار گرفت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مراجعان را برطرف کرد. فصل هفتم با عنوان«روش‌های نگهداری اسناد»به ارائه دو قانون اصلی برای مرتب کردن اسناد می‌پردازد: قانون اول نگهداری سابقه‌ای رسمی از هر سند برای‌ ارجاع‌های آتی است و قانون دوم نگهداری کلیه سوابق رسمی و غیر رسمی به شکل ساده است و اهداف هر کدام از این قوانین به‌ روشنی شرح داده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.