خلاصه ماشینی:
"نیز این سخن،نه به معنای دفاع از وضعیت موجود نشر آثار دینی است؛بلکه بدین معناست که دین هم به متعلق به عوام است،هم از آن خواص.
از اینرو،تولیدات دینی باید نیازهای هردو را پاسخگو باشد و بازار متوازن نشر دینی،بازاری است که هردو نیاز را به رسمیت بشناسد و بتواند پاسخگوی هر دو باشد.
در رویکردمان به نیاز تودههای عوام دیندار حساب سطح نیازهای دینی آنان را با ابتذال و خرافه جدا کنیم و اجازه ندهیم این کالاها آغشته به ابتذال و خرافه شوند.
آنچه در این میان بسیار نگرانکننده مینماید این است که احساس کنیم نیازهای نخبگان را چنانکه باید پاسخ نمیدهیم و کالاهایی در جامعه و به وفور تولید و عرضه میشود که نیاز تودههای دیندار را نه با آموزههای دینی به زبان و سطح ساده،بلکه با خرافه و تحجر پاسخ میدهند.
نیازهای دینی عوام محترم است و نادیده گرفتنشان دور از واقعبینی و دوراندیشی است،اما خرافه."