خلاصه ماشینی:
"در برابر دروس اصلی و عمدهی ریاضی،فیزیک،شیمی،زیستشناسی و امثال آنها،که هموغم عمدهی مسئولان دانشآموزان را تشکیل میداد،بیاعتنایی به دروسی که فرعی تلقی میشدند،اعجاب کسی را برنمیانگیخت و برعکس این دروس در کنار«خط»و«نقاشی»و احیانا«انشاء و املا» در فقرهی موضوعاتی بودند که به کار کسب نمرهی بهتر دانشآموزان و بالا رفتن معدل کلاسی آنان میآمدند و بعدی نیز در میان نبود که چرا باید وقت عزیز بچهها را از مسائل کاملا جدی به اموری معطوف کرد که برای کسی فایدهای نداشت.
درجلسات بعد،کوشیدم به کار بسیار مهم دیگری بپردازم که از آن روز تاکنون، نصب العین حیات محدود و مختصر من است و باور دارم که اگر به این نکتهی خاص اعتنای کافی نشود،آموزش تاریخ جایگاه شایستهی خود را در ذهن نوجوانان و جوانان باز نخواهد کرد.
و اما آنها که آموزش علمی تاریخ را با تکیه بر عمل تجربه میکردند،مکرر یادآوریم کردهاند که: -از تاریخ تعریف تازهای میشنیدند؛ -تاریخ را به عینه لمس میکردنمد و خود در نگارش فصولی که مربوط به حیات اجتماعی بخشی فعال از سکنهی سرزمین خداییمان، نقشی چشمگیر به عهده داشتند؛ -به پاکی و درستی روشهایی که معلم تازه به کار میبرد،اعتقاد داشتند و پربینظری و بیغرضی او و کسان دیگری که عاشق کسب و کار خود بودند،اطمینان یافتند؛ -و اینکه اگر به رشتههای دیگری روآوردند و پزشکان نامدار و مهندسان عالی مقداری از میانشان برخواست،تاریخ زندگی خود و مردم و ملت بزرگشان را هم آموختند و به جایگاه بلند ایرانی تاریخساز و فرهنگآفرین و متمدن در عرضهی دادوستدهای بیپایان علوم و فنون جوامع بشری درک کردند."