Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی الگوی ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان بر اساس نظریه تحلیل رفتار متقابل

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1379 - شماره 6 (10 صفحه - از 1 تا 10)

کلیدواژه ها : نظریه اریک برن ،نظریه تجزیه و تحلیل رفتار متقابل ،حالات منمهارت‌های ارتباطی

کلید واژه های ماشینی : ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان ،مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان ،تحلیل رفتار متقابل ،نظریه تحلیل رفتار متقابل ،شهر اصفهان ،الگوی ارتباطی مدیران ،مدیران آموزشی شهر اصفهان ،رفتار متقابل ،مدیران آموزشی ،برن ،الگوی ارتباطی ،بالغ ،الگوی ارتباطات مدیران آموزشی ،مدیریت آموزشی ،اریک برن ،مهارتهای ارتباطی ،سؤال ،سابقه خدمت ،الگوی رفتاری مدیران ،الگوهای رفتاری ،سابقه مدیریت ،مدیران و دبیران ،معنی‌داری ،مورد مدیران ،ارتباط معنی‌داری ،پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی ،بازخوردها و الگوهای رفتاری ،مهارتهای روابط انسانی ،تجزیه و تحلیل ،سنوات خدمت

در این پژوهش الگوی ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان با دبیران، با استفاده از نظریه تحلیل رفتار متقابل«اریک برن»بررسی شده است.برای انجام این بررسی پرسشنامه‌ای حاوی 60 سؤال طراحی شد که هر 20 سؤال آن یکی از حالات سه گانه«من»(بالغ، والد، کودک)را مورد پرسش قرار می‌داد.این پرسشنامه را مدیران دبیرستانها درباره الگوی ارتباطی خودشان و دبیران همان دبیرستانها در مورد مدیران نمونه تکمیل کردند.نمونه مورد بررسی شامل 30 مدیر و 150 نفر از دبیران در سال تحصیلی 78-77 بود که به صورت تصادفی از نواحی 2 و 4 و 5 آموزش اصفهان انتخاب شدند.نتایج نشان داد که مدیران آموزشی شهر اصفهان در ارتباط با همکاران خود از الگوی ارتباطی«من بالغ»و«من والد»بیشتر از حد متوسط و از الگوی«من کودک» کمتر از حد متوسط بهره می‌جویند.با توجه به اینکه الگوی ارتباط سالم، مستلزم استفاده متعادل از همه حالات«من» می‌باشد، به نظر می‌رسد آموزش مهارتهای ارتباطی در برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت مدیران آموزشی ضرورت داشته باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.