Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی الگوی ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان بر اساس نظریه تحلیل رفتار متقابل

نویسنده:

(10 صفحه - از 1 تا 10)

کلیدواژه ها : نظریه اریک برن ،نظریه تجزیه و تحلیل رفتار متقابل ،حالات منمهارت‌های ارتباطی

کلید واژه های ماشینی : الگوی ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر ،مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان ،مدیران ،دبیران ،نظریه تحلیل رفتار متقابل ،بررسی الگوی ارتباطی مدیران ،دبیرستانهای شهر اصفهان با دبیران ،اساس نظریه تحلیل رفتار متقابل ،پرسشنامه ،برن ،مدیران آموزشی شهر اصفهان ،پژوهش الگوی ارتباطی مدیران ،کودک ،حالت ،والد ،مدیران آموزشی ،بالغ ،مدیریت ،شهر اصفهان بر اساس نظریه ،پژوهش ،مهارتهای ،اریک برن ،خدمت مدیران آموزشی ضرورت ،مدیران دبیرستانهای اصفهان نشان ،آموزش مهارتهای ارتباطی ،بررسی ،برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت مدیران ،بررسی ارتباط عوامل جمعیت‌شناختی ،خدمت ،شهر اصفهان در ارتباط

در این پژوهش الگوی ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان با دبیران، با استفاده از نظریه تحلیل رفتار متقابل«اریک برن»بررسی شده است.برای انجام این بررسی پرسشنامه‌ای حاوی 60 سؤال طراحی شد که هر 20 سؤال آن یکی از حالات سه گانه«من»(بالغ، والد، کودک)را مورد پرسش قرار می‌داد.این پرسشنامه را مدیران دبیرستانها درباره الگوی ارتباطی خودشان و دبیران همان دبیرستانها در مورد مدیران نمونه تکمیل کردند.نمونه مورد بررسی شامل 30 مدیر و 150 نفر از دبیران در سال تحصیلی 78-77 بود که به صورت تصادفی از نواحی 2 و 4 و 5 آموزش اصفهان انتخاب شدند.نتایج نشان داد که مدیران آموزشی شهر اصفهان در ارتباط با همکاران خود از الگوی ارتباطی«من بالغ»و«من والد»بیشتر از حد متوسط و از الگوی«من کودک» کمتر از حد متوسط بهره می‌جویند.با توجه به اینکه الگوی ارتباط سالم، مستلزم استفاده متعادل از همه حالات«من» می‌باشد، به نظر می‌رسد آموزش مهارتهای ارتباطی در برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت مدیران آموزشی ضرورت داشته باشد.

خلاصه ماشینی:

"چکیده در این پژوهش الگوی ارتباطی مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان با دبیران، با استفاده از نظریه تحلیل رفتار متقابل«اریک برن»بررسی شده است. در این پژوهش هدف اصلی طراحی پرسشنامه‌ای بود که بتواند میزان حالات گوناگون«من»را در الگوی ارتباطی مدیران مشخص نماید و هدف بعدی به کارگیری آزمایشی این پرسشنامه برای مشخص ساختن این مطلب بود که مدیران آموزشی شهر اصفهان، در الگوی ارتباطی خود با دبیران، به چه میزان از حالات گوناگون«من»استفاده می‌کنند و ارتباط حالات«من»با عواملی چون سن و جنس و سابقه مدیریت چگونه است؟ گرچه نظریه تحلیل رفتار متقابل در سطح جهانی آوازه زیادی یافته است و انجمنهای متعددی با پایبندی به این نظریه تشکیل شده است، اما تحقیقاتی که سنجش حالات گوناگون«من»و به کارگیری آن در ارتباطات سازمانهای آموزشی را هدف قرار داده باشد یافت نشد، این موضوع از انگیزه‌های اصلی انجام این پژوهش بود. در عین حال این پرسشنامه با تغییراتی می‌تواند برای سایر مدیران و به‌طور کلی برای سنجش الگوی ارتباطات برای همه افراد درون سازمان مورد استفاده قرار گیرد چنانچه این پرسشنامه به عنوان یک ابزار خودسنجی، 1 یک دوره آموزشی ارتقای روابط انسانی به کار گرفته شود و افراد بدون اینکه نگران باشند که رفتارشان ممکن است مورد قضاوت دیگران قرار گیرد به سؤالات پرسشنامه پاسخ گویند، مسلما درک روشنتر و نظریه تحلیل رفتار متقابل برای شرکت‌کننده‌ها تشریح شود، در نوع روابط آینده آنها با دیگران احتمالا تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.