Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ابعاد روان شناختی صرع کودکان: مقایسه ویژگیهای روانی- عاطفی کودکان مبتلا به صرع و کودکان عادی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 11 تا 30)

کلیدواژه ها :

صرع کودکان ،ویژگیهای روانی-عاطفی

کلید واژه های ماشینی : صرع، کودکان، کودکان مبتلا به صرع، بیماران، روانی، بیماری صرع با کودکان عادی، کودکان مبتلا به بیماری صرع، صرع و کودکان عادی، اختلال، کودکان عادی

هدف از این پژوهش، مقایسه ویژگیهای روانی-عاطفی کودکان مبتلا به بیماری صرع با کودکان عادی است.به این منظور 50 دانش‌آموز دبستانی دختر و پسر شهر اصفهان (16دختر و 34 پسر)که پس از بررسی نورولوژیک، ابتلای به صرع آنها محرز گردید با 50 نفر دانش‌آموزان عادی(گواه)که از نظر جنس، سن و تحصیلات با کودکان مصروع همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.مقایسه‌های انجام شده درباره جنبه‌های رشد قبل از تولد، حین تولد، دوران کودکی، وضعیت تحصیلی، بهره هوشی، سوابق فامیلی و اختلافات روانی دوران کودکی بود که با مصاحبه بالینی، انجام آزمون هوش، اجرای پرسشنامه فردی و پرسشنامه مرضی کودکان( CSI-4 )مورد سنجش قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده با نرم‌افزار « SPSS »و تحلیل مانوا تجزیه و تحلیل گردید.بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که بین کودکان عادی و مبتلا به صرع در موارد زیر در سطح 05/0p و 01/0p تفاوت معناداری وجود دارد.سابقه صرع در فامیل، بیماریهای مادر در دوران بارداری، نحوه تولد (سخت-آسان)، سیانوز در هنگام تولد، تأخیر در تکلم، تأخیر در کنترل ادرار، بی‌اختیاری ادرار، تب و تشنج، ضعف تمرکز و حافظه، عمق خواب، روابط اجتماعی با همسالان، رابطه با معلم، علاقه‌مندی به مدرسه، بی‌توجهی به وضع ظاهری، بی‌توجهی در انجام وظایف شخصی، حسادت با همسالان، معدل درسی، میزان تجدیدی و مردودی، توهم و اختلاف(بیش فعال/نقص توجه، بی‌اعتنانی مقابله‌ای، سلوک، اضطراب منتشر، تیکوصوتی، افسردگی شدید و خفیف علایم اختلالات آسپرگر و اوتیسم، ناخن جویدن و خودآزاری، اختلال استرس پس از سانحه)و انزواطلبی.

خلاصه ماشینی: "بر اساس نتایج به دست آمده بین کودکان مبتلا به صرع و کودکان عادی در موارد زیر تفاوت معناداری وجود دارد: 1-میانگین معدل درسی 2-سابقه صرع در فامیل 3-بیماریهای مادر در دوران بارداری 4-نوع زایمان(سخت/آسان) 5-سیانوز در حین تولد 6-تأخیر در کنترل ادرار 7-تأخیر در شروع تکلم 8-ابتلای به بی اختیاری ادرار در حال حاضر 9-ابتلای به تب و تشنج 10-ضعف در تمرکز 11-ضعف در حافظه 12-عمق خواب 13-روابط اجتماعی با همسالان 14-ارتباط مطلوب با معلم و علاقه‌مندی به مدرسه 15-میزان تجدیدی و مردودی در مدرسه 16-اختلال بیش فعالی-نقص توجه(نوع بدون تمرکز) 17-اختلال بیش فعالی-نقص توجه(نوع بیش فعال) 18-اختلال بیش فعالی-نقص توجه(نوع مرکب) 19-اختلال بی‌اعتنایی مقابله‌ای 20-اختلال سلوک(کردار) 21-اختلال اضطراب منتشر(مفرط کودکی) 22-اختلال تیک صوتی 23-اختلال افسردگی شدید و افسردگی خفیف 24-دارا بودن برخی علایم اختلال اوتیسم و آسپرگر 25-اختلال خودآزاری 26-بی‌توجهی به وضع ظاهر 27-بی‌توجهی به انجام وظایف فردی 28-انزواگزینی در خانه 29-اختلال ناخن جویدن 30-میزان حسادت نسبت به خواهران و برادران 31-وجود توهم در تمام این موارد کودکان مبتلا به صرع واجد علایم اختلال و مشکل می‌باشند. 7-میزان هیجان‌های مادر در دوران بارداری 8-ضربه‌های فیزیکی وارد شده به مادر در دوران بارداری 9-نوع تولد(طبیعی-سزارین) 10-ابتلای کودک به بیماری یرقان 11-میزان خواب(پرخواب، کم خواب، طبیعی) 12-تعداد دوستان نزدیک 13-ابتلای به اختلالات ترس مرضی خاص، وسواس فکری و عملی، تیک حرکتی، اسکیزوفرنیا، ترس مرضی اجتماعی، اضطراب جدایی و اختلالات خواب 14-از نظر ضعف در وظایف متناسب با سن بحث در یافته‌ها با توجه به نتایج به دست آمده از مقایسه ویژگیهای روانی-عاطفی 50 کودک دبستانی دختر و پسر مبتلا به صرع، با کودکان عادی همتا شده با آنها از نظر جنس، سن و پایه تحصیلی، مشخص گردید که بین این دو گروه در بسیاری از ابعاد رشد(در قبل از تولد، حین تولد و پس از تولد)و ویژگیهای روانی، به خصوص اختلالات روانی دوران کودکی، تفاوت معناداری وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.