Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ابعاد روان شناختی صرع کودکان: مقایسه ویژگیهای روانی- عاطفی کودکان مبتلا به صرع و کودکان عادی

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1379 - شماره 6 (20 صفحه - از 11 تا 30)

کلیدواژه ها : صرع کودکان ،ویژگیهای روانی-عاطفی

کلید واژه های ماشینی : تحصیلی ،داروهای ضد صرع ،دانش‌آموزان عادی ،بیماران مبتلا ،کودکان مبتلا به صرع ،بیماران مبتلا به صرع ،صرع با کودکان عادی ،بیماری صرع ،کودکان عادی ،صرع و کودکان عادی ،کودکان مصروع ،ابتلای به صرع ،کودکان مبتلا ،اختلالات روانی ،بیماران صرعی ،صرعی ،عادی ،مبتلا ،مقایسه ویژگیهای روانی ،اختلال یادگیری ،حمله صرعی ،عاطفی کودکان ،ویژگیهای روانی ،اختلال افسردگی ،دوران کودکی ،مصروع ،اختلالات رفتاری ،دوران بارداری ،شیرزادی ،حملات صرعی

هدف از این پژوهش، مقایسه ویژگیهای روانی-عاطفی کودکان مبتلا به بیماری صرع با کودکان عادی است.به این منظور 50 دانش‌آموز دبستانی دختر و پسر شهر اصفهان (16دختر و 34 پسر)که پس از بررسی نورولوژیک، ابتلای به صرع آنها محرز گردید با 50 نفر دانش‌آموزان عادی(گواه)که از نظر جنس، سن و تحصیلات با کودکان مصروع همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.مقایسه‌های انجام شده درباره جنبه‌های رشد قبل از تولد، حین تولد، دوران کودکی، وضعیت تحصیلی، بهره هوشی، سوابق فامیلی و اختلافات روانی دوران کودکی بود که با مصاحبه بالینی، انجام آزمون هوش، اجرای پرسشنامه فردی و پرسشنامه مرضی کودکان( CSI-4 )مورد سنجش قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده با نرم‌افزار « SPSS »و تحلیل مانوا تجزیه و تحلیل گردید.بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که بین کودکان عادی و مبتلا به صرع در موارد زیر در سطح 05/0p و 01/0p تفاوت معناداری وجود دارد.سابقه صرع در فامیل، بیماریهای مادر در دوران بارداری، نحوه تولد (سخت-آسان)، سیانوز در هنگام تولد، تأخیر در تکلم، تأخیر در کنترل ادرار، بی‌اختیاری ادرار، تب و تشنج، ضعف تمرکز و حافظه، عمق خواب، روابط اجتماعی با همسالان، رابطه با معلم، علاقه‌مندی به مدرسه، بی‌توجهی به وضع ظاهری، بی‌توجهی در انجام وظایف شخصی، حسادت با همسالان، معدل درسی، میزان تجدیدی و مردودی، توهم و اختلاف(بیش فعال/نقص توجه، بی‌اعتنانی مقابله‌ای، سلوک، اضطراب منتشر، تیکوصوتی، افسردگی شدید و خفیف علایم اختلالات آسپرگر و اوتیسم، ناخن جویدن و خودآزاری، اختلال استرس پس از سانحه)و انزواطلبی.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.