چکیده:
این پژوهش بر روی 273 دانشآموز دبستانی اجرا گردید.پژوهشگر آزمودنیها را به
صورت تصادفی انتخاب نمود، برای بررسی فرضیههای پژوهشی از تحلیل مانوا استفاده
گردید و نتایج زیر به دست آمد:رابطه معنی داری بین استقلال میدانی و توانایی
خواندن(004/0 p)و همچنین بین استقلال میدانی و درس قرائت فارسی به دست آمد(0
p).بررسی نمرات درس قرائت فارسی نشان داد که دختران بر پسران برتری دارند(005/0 p).
خلاصه ماشینی:
"پژوهشگر آزمودنیها را به صورت تصادفی انتخاب نمود، برای بررسی فرضیههای پژوهشی از تحلیل مانوا استفاده گردید و نتایج زیر به دست آمد:رابطه معنی داری بین استقلال میدانی و توانایی خواندن(004/0 p)و همچنین بین استقلال میدانی و درس قرائت فارسی به دست آمد(0 p).
در پژوهش دیگری که نیاز و همکاران(1994)زیر عنوان رابطه بین استقلال میدانی و عملکرد تحصیلی انجام دادند، نتایج نشان داد که افرادی که در آزمون مجموعه شکلهای پنهان شده نمرات بالاتری کسب کرده بودند، عملکردشان در دروس مختلف بهتر بوده است.
استقلال-وابستگی میدانی استقلال-وابستگی میدانی 2 یک سبک شناختی است که با توانایی فرد در استخراج اطلاعات از زمینه پیچیده ارتباط دارد، همچنین برای ارزیابی تفاوتهای فردی در زمینه هوش، شخصیت، رفتار اجتماعی و غیره استفاده میشود و خصوصیات بی شماری نظیر موارد زیر دارد: افراد مستقل از میدان میتوانند بدون تأثیر گرفتن از محیط اطراف، اطلاعات را پردازش کنند، در حالی که افراد وابسته به میدان، عملکردشان تحت تأثیر محیط اطراف قرار میگیرد(راجرز، 1995، ص 644).
در این تحلیل ابتدا میزان رابطه بین متغیرهای کنترل جمعیت شناختی و استقلال میدانی با متغیرهای وابسته یعنی توانایی خواندن و نمرات قرائت فارسی و معنی دار بودن آن مشخص گردید و جنسیت متغیر مستقل را تشکیل میداد.
2-بین استقلال میدانی و درس قرائت فارسی رابطه وجود دارد و با 100 درصد اطمینان آماری این رابطه معنی دار است.
3-بین نمرات درس قرائت فارسی پسران و دختران تفاوت معنی داری به دست آمد و با یافتههای به دست آمده در پژوهش بدیعیان مبنی بر اینکه دختران از لحاظ توانایی خواندن بر پسران برتری، دارند، همخوانی وجود دارد."