Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه استقلال میدانی و توانایی خواندن در دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 73 تا 82)

کلیدواژه ها :

استقلال ،سبک شناختی ،وابستگی میدانی ،توانایی خواندن ،مجموع شکلهای پنهان شده

کلید واژه های ماشینی : نمرات درس قرائت فارسی نشان، بررسی نمرات درس قرائت فارسی، نمرات درس قرائت فارسی، توانایی خواندن در دانش‌آموزان کلاس، استقلال، توانایی خواندن، دانش‌آموزان، نمرات، نمرات درس قرائت فارسی پسران، دختران

این پژوهش بر روی 273 دانش‌آموز دبستانی اجرا گردید.پژوهشگر آزمودنی‌ها را به صورت تصادفی انتخاب نمود، برای بررسی فرضیه‌های پژوهشی از تحلیل مانوا استفاده گردید و نتایج زیر به دست آمد:رابطه معنی داری بین استقلال میدانی و توانایی خواندن(004/0 p)و همچنین بین استقلال میدانی و درس قرائت فارسی به دست آمد(0 p).بررسی نمرات درس قرائت فارسی نشان داد که دختران بر پسران برتری دارند(005/0 p).

خلاصه ماشینی:

"پژوهشگر آزمودنی‌ها را به صورت تصادفی انتخاب نمود، برای بررسی فرضیه‌های پژوهشی از تحلیل مانوا استفاده گردید و نتایج زیر به دست آمد:رابطه معنی داری بین استقلال میدانی و توانایی خواندن(004/0 p)و همچنین بین استقلال میدانی و درس قرائت فارسی به دست آمد(0 p). در پژوهش دیگری که نیاز و همکاران(1994)زیر عنوان رابطه بین استقلال میدانی و عملکرد تحصیلی انجام دادند، نتایج نشان داد که افرادی که در آزمون مجموعه شکلهای پنهان شده نمرات بالاتری کسب کرده بودند، عملکردشان در دروس مختلف بهتر بوده است. استقلال-وابستگی میدانی استقلال-وابستگی میدانی 2 یک سبک شناختی است که با توانایی فرد در استخراج اطلاعات از زمینه پیچیده ارتباط دارد، همچنین برای ارزیابی تفاوتهای فردی در زمینه هوش، شخصیت، رفتار اجتماعی و غیره استفاده می‌شود و خصوصیات بی شماری نظیر موارد زیر دارد: افراد مستقل از میدان می‌توانند بدون تأثیر گرفتن از محیط اطراف، اطلاعات را پردازش کنند، در حالی که افراد وابسته به میدان، عملکردشان تحت تأثیر محیط اطراف قرار می‌گیرد(راجرز، 1995، ص 644). در این تحلیل ابتدا میزان رابطه بین متغیرهای کنترل جمعیت شناختی و استقلال میدانی با متغیرهای وابسته یعنی توانایی خواندن و نمرات قرائت فارسی و معنی دار بودن آن مشخص گردید و جنسیت متغیر مستقل را تشکیل می‌داد. 2-بین استقلال میدانی و درس قرائت فارسی رابطه وجود دارد و با 100 درصد اطمینان آماری این رابطه معنی دار است. 3-بین نمرات درس قرائت فارسی پسران و دختران تفاوت معنی داری به دست آمد و با یافته‌های به دست آمده در پژوهش بدیعیان مبنی بر اینکه دختران از لحاظ توانایی خواندن بر پسران برتری، دارند، همخوانی وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.