Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عملکرد دانش آموزان سال آخر متوسطه در ترتیب عملیات ریاضی و حالات خاص کسر (شهر اصفهان 1379)

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 79 تا 94)

کلیدواژه ها :

برنامهء درسی ،عملکرد محاسبات ریاضی ،ترتیب عملیات

کلید واژه های ماشینی : ترتیب عملیات، ترتیب عملیات ریاضی و حالت‌های، عملیات ریاضی و حالات خاص، دانش‌آموزان، بررسی عملکرد دانش‌آموزان سال، بررسی کتب ریاضی رشتهء کامپیوتر، عملکرد، حالت خاص کسر، کامپیوتر، رشتهء کامپیوتر در ترتیب عملیات

انجام محاسبات ریاضی در اکثر رشته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.بنابر این باید همهء افراد در انجام محاسبات ریاضی در حد قابل قبول،تسلط یابند.این وظیفه به عهدهء آموزش‌های مقاطع سه‌گانهء آموزش و پرورش است.در این پژوهش عملکرد دانش‌آموزان سال سوم متوسطه در عملکرد ریاضیات در سه جنبهء ترتیب عملیات‌ ریاضی و حالت‌های خاص کسر 0/a و a1/1 مورد بررسی قرار گرفته است.برای انجام‌ پژوهش،آزمون ریاضی شامل 3 سؤال ساده تنظیم گردید و دانش‌آموزان سال سوم‌ متوسطه از طریق آن آزمون شده‌اند.نحوهء نمونه‌گیری خوشه‌ای است.جامعهء آماری،دانش‌آموزان سال سوم متوسطهء شهر اصفهان است و جمعا 1076 نفر از 5 ناحیهء آموزش و پرورش اصفهان مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج نشان داد،اکثر دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف در این موارد از عملکرد ضعیفی برخوردارند. فقط دانش‌آموزان رشتهء کامپیوتر در ترتیب عملیات،عملکرد مطلوبی داشتند.یعنی‌ 82 درصد آنها توانستند مسأله را به درستی حل کنند.با بررسی کتب ریاضی رشتهء کامپیوتر معلوم شد این گروه در درس کامپیوتر،ترتیب عملیات را تمرین کرده‌اند. بنابر این لزوم بررسی کتب ریاضی مقاطع سه‌گانه ضروری به نظر می‌رسد.با برطرف‌ شدن این مشکل افرادی که دیپلم می‌گیرند،توان عملکردی مناسب را دارند و نیاز به‌ برخی درسهای پیش‌دانشگاهی برای آماده کردن مجدد آنها برطرف می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"دانش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) علوم تربیتی و روان‌شناسی شمارهء هشتم-تابستان 1380 صص 94-79 بررسی عملکرد دانش‌آموزان سال آخر متوسط در تربیت عملیات‌ ریاضی و حالات خاص کسر(شهر اصفهان 1379) محمد رضا مصاحبی* چکیده انجام محاسبات ریاضی در اکثر رشته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش عملکرد دانش‌آموزان سال سوم متوسطه در عملکرد ریاضیات در سه جنبهء ترتیب عملیات‌ ریاضی و حالت‌های خاص کسر 0/a و a1/1 مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش دیگری در سال 1371 از طرف ادارهء کل آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری صورت گرفته،که علل عدم گرایش‌ دانش‌آموزان قبولی سوم راهنمایی به رشتهء ریاضی را مورد بررسی قرار داده است. 1-دانش‌آموزان در تحصیلات متوسطه در رعایت ترتیب عملیات ریاضی تا چه حد به‌ یادگیری و مهارت دست یافته‌اند؟ 2-دانش‌آموزان در تحصیلات متوسطه در حل مسائلی از کسر که به صورت a1/1 باشد،تا چه حد به مهارت دست یافته‌اند؟ 3-دانش‌آموزان در تحصیلات متوسطه در حالتی از کسر که صورت آن صفر باشد( 0/a )تا چه حد به مهارت دست یافته‌اند؟ فرض اصلی پژوهشگر آن است که در موارد گفته شده مهارت لازم کسب نشده و با مقایسهء رشته‌های مختلف می‌توانیم برخی از علل این ناکامی را بیابیم و با تجدید نظر در برنامهء درسی به رفع این اشکال مهم بپردازیم. همان‌طورکه مشاهده می‌شود،نتایج حاصل نشان می‌دهد،عملکرد بین گروه‌ کامپیوتر با تمامی رشته‌ها در عملکرد ترتیب عملیات ریاضی در سطح اطمینان‌ 99 درصد تفاوت معنی‌دار وجود دارد که با نگاهی به جدول شمارهء 6 می‌توان متوجه‌ شد که گروه کامپیوتر نسبت به سایر گروهها در مورد رسیدن به پاسخ صحیح در مسألهء ترتیب عملیات برتری داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.