چکیده:
هدف از انجام این مطالعه؛بررسی میزان فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و
پرورش شهر اصفهان در ابعاد هشتگانه فراوانی و شدت فرسودگی شغلی و تعیین سهم
متغیرهای شحصی و شغلی در فرسودگی شغلی است.به منظور دستیابی به اهداف پژوهش
پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلش، ویژگیهای جمعیت شناختی و ویژگیهای شغلی بین همه
مشاوران شهر اصفهان(389 نفر) توزیع شد.اطلاعات 213 نفر که هر سه پرسشنامه را بدون
نقص تکمیل کرده بودند با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری تحلیل مانوا
و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد:میزان فرسودگی شغلی مشاوران شهر اصفهان از میزان فرسودگی شغلینمونههای مطالعه مسلش و همکاران کمتر است.بین ویژگیهای جمعیت شناختی و فرسودگی شغلی رابطهای وجود ندارد و سهم ویژگیهای شغلی در ابعاد هشتگانه فراوانی و شدت فرسودگی شغلی متفاوت است(01/0> P ).در این میان رضایت شغلی سهم بیشتری را نسبت به سایر متغیرها به خود اختصاص میدهد.
خلاصه ماشینی:
"سؤالات پژوهش به منظور انجام این پژوهش، سؤالات زیر تنظیم گردید: 1-میزان فرسودگی شغلی مشاوران شهر اصفهان چقدر است؟ 2-آیا بین ویژگیهای جمعیت شناختی(جنسیت، تأهل، میزان تحصیلات، نوع مدرک)و فرسودگی شغلی مشاوران رابطه وجود دارد؟ 3-آیا بین ویژگیهای شغلی(سابقه کار، سابقه مشاوره، میزان اضافه کاری، ساعات مشاوره، تعداد مراجعان، رضایت شغلی، عقیده به مشاوره، علاقه به مشاوره، احساس موفقیت در مشاوره)، متغیرهای شخصی(وضعیت جسمانی مشاور، میزان سرگرمی، میزان ورزش و سن مشاور)با فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد؟ 4-سهم هر کدام از ویژگیهای شغلی و شخصی در فرسودگی شغلی مشاوران چقدر است؟ روش تحقیق روش تحقیق از نوع توصیفی است.
ب)رابطه بین فرسودگی شغلی و متغیرهای جمعیت شناختی مقایسه نمرات آزمودنیها در همه ابعاد آزمون فرسودگی شغلی از نظر متغیرهای جمعیت شناختی مثل جنسیت، تأهل، میزان تحصیلات(کارشناسی، کارشناسی ارشد)، نوع مدرک(مدرک مشاوره یا روانشناسی بالینی، روانشناسی تربیتی و عمومی، علوم تربیتی و سایر رشتهها)با تحلیل مانوا انجام شد؛نتایج این تحلیل نشان داد بین نمرات آزمودنیها در همه ابعاد فرسودگی شغلی در هیچ یک از این متغیرها تفاوت وجود ندارد، تنها استثنا بالاتر بودن شدت خستگی عاطفی مشاوران فوق لیسانس نسبت به لیسانس بود(002/0 P ).
جدول 1-میانگین و انحراف معیار فرسودگی شغلی مشاوران شهر اصفهان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-میانگین و انحراف معیار فرسودگی شغلی آزمودنیهای مطالعه مسلش در جدولهای 5 تا 11 ترتیب اهمیت عوامل با توجه به2^ R سهم خالص هر متغیر در مورد ابعاد شدت خستگی عاطفی، فراوانی عملکرد شخصی، شدت عملکرد شخصی، فراوانی مسخ شخصیت، شدت مسخ شخصیت، فراوانی درگیری و شدت درگیری آمده است."