Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت بهداشت روانی معلمان استان اصفهان در سال تحصیلی 80-79

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 79 تا 98)

کلیدواژه ها : بهداشت روانی ،اختلال روانی ،همه گیرشناسی ،معلم

کلید واژه های ماشینی : بررسی وضعیت بهداشت روانی معلمان ،وضعیت بهداشت روانی معلمان استان ،بهداشت روانی معلمان استان اصفهان ،معلمان ،اختلالهای روانی ،میزان شیوع اختلالهای روانی ،پژوهش بررسی وضعیت بهداشت روانی ،پژوهش میزان شیوع اختلالهای روانی ،میزان شیوع ،بیمار ،پژوهش ،افسردگی ،شیوع اختلالهای روانی با وضعیت ،وضعیت بهداشت روانی معلمان شهر ،استرس ،شغلی ،میزان شیوع اختلالها در زنان ،اضطراب ،زنان ،معلمان دوره ابتدایی ،منطقه ،پرسشنامه ،بررسی میزان شیوع اختلالات روانی ،همه‌گیرشناسی اختلالهای روانی ،معلمان استان اصفهان در سال ،اختلالهای اضطرابی ،معلمان دوره ابتدایی و کم‌ترین ،متغیرهای ،استان اصفهان در سال تحصیلی ،اختلالهای روانی در گروه کورد

هدف این پژوهش بررسی وضعیت بهداشت روانی و همه گیرشناسی اختلالهای روانی در بین معلمان استان اصفهان با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی آنان است.بدین منظور از جامعه آماری مورد مطالعه (42332 نفر)حدود 4 درصد(1646 نفر)در دو جنس و سه دوره تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، و پیش‌دانشگاهی با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای از 15 منطقه و ناحیه آموزش و پرورش استان با توجه به نسبت‌های محاسبه شده، انتخاب شد.ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامه محقق ساخته برای ثبت مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه سرندی سلامت عمومی‌ GHQ28 و فهرست‌ TPS (حاوی ملاکهای تشخیصی‌ DSM-IV )می‌باشد که در محاصبه بالینی و برای تشخیص‌گذاری استفاده شده است.تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، جدولها و نمودارهای درصد فراوانی و آمار استنباطی روشهای آماری خی‌دو، t ، رگرسیون چندگانه و تحلیل تمایزات انجام شده است.بر طبق نتایج این پژوهش میزان شیوع اختلالهای روانی در کل معلمان مورد مطالعه 56/26 درصد است، میزان شیوع اختلالها در زنان 72/15 و در مردان 93/10 درصد است.بالاترین درصد در معلمان دوره ابتدایی و کمترین میزان در معلمان دوره راهنمایی می‌باشد.اختلالهای اضطرابی با 62/9 درصد شایعترین اختلالهای روانی در گروه کورد مطالعه است.میزان شیوع اختلالهای روانی با وضعیت تأهل، شغل همسر، منطقه محل کار، دوره تدریس، مدرک تحصیلی و نمرات پرسشنامه سلامت عمومی به طور معنی‌داری رابطه دارد.

خلاصه ماشینی:

"همچنین آگیلار وفایی(1379)در بررسی میزان شیوع، منابع و پیامدهای استرس شغلی در میان معلمان دوره‌های ابتدایی و متوسطه تهران بر روی گروه نمونه 160 نفره(80 معلم ابتدایی و 80 دبیر دبیرستان)و با استفاده از پرسشنامه، مقیاس استرس شغلی( ITSI )مقیاس استرس درک شده‌ PSS و پرسشنامه سلامت عمومی GHQ28 به نتایج زیر دست یافت: میزان شیوع استرس شغلی در معلمان ابتدایی 8/45 درصد و در دبیران دوره متوسطه 8/35 درصد گزارش شده است. امیدی(1380)در بررسی وضعیت بهداشت روانی معلمان شهر کاشان با استفاده از یک گروه نمونه تصادفی 300 نفره از معلمان زن و مرد سه دوره تحصیلی و پس از انجام مصاحبه بالینی مبتنی بر فهرست‌ DSM-IV دریافت که؛23 درصد از معلمان جامعه آماری مورد مطالعه به یکی از انواع اختلالات روانی دچار هستند. مطالعه تابع تشخیص ممیز برای گروههای سالم و بیمار به شرح زیر محاسبه شده است: عضویت در گروه بیمار 1Y عضویت در گروه سالم‌ 2Y (سابقه کار)731/0-(سن)70/1+(تعداد فرزند)474/0+(نمره سلامت عمومی) 484/0 1Y 468/77-(مدرک تحصیلی)964/5+(فاصله از محل کار)0075/0+ 731/0-(سن)731/0+(تعداد فرزند)370/0+(نمره سلامت عمومی)34/0 2Y 841/74-(مدرک تحصیلی)034/6+(فاصله از محل کار)0074/0+(سابقه کار) بحث و نتیجه‌گیری میزان شیوع کلی اختلالهای روانی در این مطالعه 65/26 درصد است که در مقایسه با نتایج مطالعه یعقوبی، نصر و شاه محمدی(1374)که میزان شیوع اختلالهای روانی را در کل جامعه شهری صومعه‌سرا 8/23 درصد گزارش کرئه است و نتایج پژوهش قاسمی و اسدالهی(1375)در جامعه شهری اصفهان با میزان شیوع کلی 94/19 درصد و همچنین امیدی(1380)در جامعه آماری معلمان شهر کاشان با 23 درصد، بیشتر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.